Pražské metro před pár týdny oslavilo své padesátileté výročí. Během tohoto období se podařilo vystavět tři funkční linky, které tvoří základní páteř fungování pražského systému městské hromadné dopravy. Staví se ale již i čtvrtá trasa, která však oproti původním plánům nabírá zpoždění, což řada místních kritizuje.
Stavba metra D nejde podle plánu
Po kompletním zprovoznění by trasa D měla cestující vozit od Náměstí Míru až do Písnice. Její celková délka by se měla pohybovat okolo 10,5 kilometru a měla by čítat celkem deset stanic. Následně se bude jednat i o jejím dalším prodloužení, nejprve je ale úkolem kompletně dokončit první fázi.
Úkolem linky D bude obsluhovat jih Prahy, který se v dnešní době musí spoléhat hlavně na nepříliš ekologické dieselové autobusy. Velkou novinkou budou v případě metra D také automatické soupravy, které pražský dopravní podnik nyní již začal poptávat. Kompletně se tedy obejdou bez řidičů a v budoucnu se zároveň počítá s tím, že se začnou postupně dostávat i na další tři linky A, B a C.
Rok 2029 už není reálný
Vedení pražského dopravního podniku původně počítalo s tím, že zprovoznění linky D dojde v roce 2029. Od tohoto plánu se ale začíná postupně upouštět, neboť se zdá, že termín již není kvůli průtahům realistický. I Dopravní podnik města Prahy na svých oficiálních webových stránkách nyní tvrdí, že jako věrohodnější se jeví letopočet 2031.
Také čtěte
Stavba trati totiž vázne. Aktuálně se pracuje pouze na trati mezi Pankrácí a sousední stanicí Olbrachtova. Přestože stavba dalšího úseku mezi zastávkou Olbrachtova a Nové Dvory měla začít už během loňského podzimu, dodnes se v této oblasti nic neděje. Příčinu je možné hledat ve výběru dodavatele.
Vedení pražského dopravního podniku zcela původně vyhlásilo vítězem soutěže sdružení, která je vedené společností Subttera. Totéž sdružení se z tendru zároveň rozhodlo vyloučit sdružení kolem podniku Porr, a to i přesto, že došlo ze strany společnosti Porr k nabídnutí nejnižší ceny. To se ale nezdálo antimonopolnímu úřadu, který se rozhodl výběr dodavatele zrušit a pražskému dopravnímu podniku následně nezbylo nic jiného než předložené nabídky ještě jednou vyhodnotit.
Obyvatelé Lhotky nebo Písnice čekají na metro desítky let
I proto se tedy na jiných úsecích pražského metra D stále ještě nestaví. Velká komplikace to je i pro místní, kteří kompletní zprovoznění linky D s napětím očekávají. Přeprava kupříkladu do zaměstnání je totiž z oblastí jako je Lhotka, Nové Dvory nebo třeba Písnice velmi časově náročnou záležitostí.
Než se podaří metro D kompletně zajistit, nevyhne se dopravní podnik ani velké rekonstrukci stanice Pankrác, která bude sloužit jako přestupní. Podle dosavadních zjištění bude právě Pankrác díky této plánované rekonstrukci obrovským přestupním uzlem, který svým významem nejspíš ještě překročí další přestupní zastávky, a tedy Můstek, Muzeum a Florenc.
Zdroj médií: Depositphotos.