V souvislosti s nutností výměn starších tachografů na nové se sluší zmínit i případné penalizace pro ty, kteří to nestihnou, a přesto vyjedou na cesty po Evropě. Pokuty jsou to často dost vysoké.
Tachografy a pokuty
Články na téma tachografy:
- Tachografy: Co to vlastně je?
- Nové tachografy – co umějí proti těm starým?
- Servis tachografů
- Tachografy v dodávkách
- Tachografy – povinnost a pokuty - právě čtete
- Cejchování tachografu – jak to probíhá?
- Tachograf do dodávky – dává to smysl? - již brzy
- Kalibrace tachografu - již brzy
Výměna tachografu
Vezmeme to stručně. Do konce letošního roku musejí všechna vozidla, která jsou vybavena tachografem, mít tachograf nejnovějšího typu (G2/V2). To za předpokladu, že v autě je buď starý analogový tachograf, nebo digitální tachograf první generace.
K čemu je vlastně tachograf dobrý?
Tachograf slouží k tomu, aby existovala evidence doby odpočinku a doby, po kterou řidič řídil vozidlo. Cílem je samozřejmě větší bezpečnost na silnicích, abychom nepotkávali kamiony, kde sedí za volantem někdo, kdo třeba dva dny v kuse jede bez odpočinku. S dobou řízení a odpočinku se to má následovně:
- Řidič je povinen dodržovat přestávky. Po každých 4,5 hodinách řízení musí být přestávka nejméně 45 minut, kterou lze rozdělit na dvě části – první část musí být nejméně 15 minut a druhá část nejméně 30 minut.
- Denní doba řízení nesmí překročit 9 hodin. Výjimečně může být prodloužena až na 10 hodin, ale pouze dvakrát týdně.
- Týdenní doba řízení nesmí překročit 56 hodin a celková doba řízení za dva po sobě jdoucí týdny nesmí překročit 90 hodin.
- Denní odpočinek – Řidič má právo na denní odpočinek v délce minimálně 11 hodin. Tento odpočinek může být zkrácen na 9 hodin, ale ne více než třikrát za týden.
- Týdenní odpočinek – Během každého týdne musí řidič čerpat minimálně 45 hodin nepřerušeného odpočinku. Tento čas může být zkrácen na 24 hodin, ale zkrácený odpočinek musí být nahrazen do konce třetího týdne po období, ve kterém k němu došlo.
Tachografy a pokuty
S pokutami je to malinko složitější než u běžných řidičů osobáků. Určité povinnosti má totiž řidič a další část zodpovědnosti je na zaměstnavateli. Řidič musí správně používat tachograf a mít v něm vloženou svoji kartu po celou dobu řízení. Musí být zároveň schopen doložit dobu řízení za předcházejících 28 dní. Na zaměstnavateli je, aby zajistil dodržování doby odpočinku a zároveň musí v pravidelných intervalech stahovat data z tachografů a uchovávat je, aby byl kdykoliv schopen prokázat, že k porušování pravidel nedochází (stahování dat je povinné alespoň jednou za 90 dní a data musejí být uchována alespoň jeden rok).
Pokuty pro řidiče se nejčastěji týkají nedodržování přestávek, překračování doby řízení a nezaznamenávání doby řízení. Penalizace za tyto delikty jsou dost tvrdé, napříč Evropou se ale liší. Pro příklad – ve Francii je pokuta až 3000 eur (76 tisíc korun).
Pro dopravce platí například u nás pokuta až 350 000 korun, pakliže poruší povinnost stahovat data z tachografu. Jestliže zaměstnavatel plánuje trasy tak, že neumožní řidiči dodržení povinných přestávek, hrozí mu v sousedním Německu sankce až 30 000 eur (760 tisíc korun).
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Jsme autorizovaným servisem SCHMITZ CARGOBULL z Chebu. Náš servis se o vás kompletně postará bez ohledu na to, zda vlastníte jedno vozidlo nebo disponujete rozsáhlým vozovým parkem.