Nová studie z Nebraské univerzity naznačuje, že některé elektromobily by mohly představovat bezpečnostní riziko v případě nárazu do svodidel. Co je důvodem, že svodidla nezvládnou náraz automobilu a máme začít vyměňovat svodidla?
Testy ukázaly, že svodidla nejsou bezpečná pro elektromobily
Články na téma bezpečnost silničního provozu:
- Železniční přejezd a jeho úskalí, co vše hrozí?
- Jak se tvoří záchranná ulička
- Denní svícení: Použití a co říká vyhláška?
- Záchranářská ulička. Co platí?
- Testy ukázaly, že svodidla nejsou bezpečná pro elektromobily - právě čtete
- Jaká pravidla silničního provozu řidiči nejčastěji porušují?
- Nové AI v kamery odhalí nezapnutý pás i telefon za volantem
Elektromobily jsou příliš těžké
S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích se vynořuje nová otázka: Jsou stávající svodidla dostatečně odolná, aby odolala nárazu těchto těžkých vozů? Odborníci varují, že svodidla podél cest jsou dimenzována na maximální hmotnost 2 300 kilogramů (přičemž ale zvládají nárazy autobusů i kamionů v menších úhlech), zatímco mnohé elektromobily tuto hranici s přehledem překračují.
Studie zkoumala elektromobily a porovnávala jejich hmotnost s hmotností běžných benzínových a naftových aut. Výsledky ukázaly, že elektromobily jsou v průměru o 20 % těžší než srovnatelné modely se spalovacími motory. U některých modelů je rozdíl v hmotnosti ještě větší, klidně až 50 %.
Test s reálným elektromobilem
Vysoká hmotnost elektromobilů je způsobena v primární rovině těžkými bateriemi, které tvoří značnou část celkové hmotnosti vozu. Při testu s elektrickým pick-upem Rivian R1T o hmotnosti 3,6 tuny tento vůz v rychlosti 96 km/h se s naprostou lehkostí protáhl ocelovými svodidly a zastavil se až o betonovou bariéru na druhém konci polygonu.
Jak je to s výzkumem doopravdy?
Podobně jako v testu může skončit například i typický americký vůz Dodge RAM s pohotovostní hmotností 2 700 kilogramů. Je však důležité si uvědomit, že je výzkum teprve v plenkách. Protože v kolika procentech případů jede automobil přímo kolmo na svodidla tak jak bylo prováděno v testu? Účinnost svodidel je většinou při nárazu do 15 stupňů k ose silnice. Při větším úhlu to většinou dopadá už špatně i u běžných vozů.
A co dál?
Autoři studie zdůrazňují, že se jedná o předběžné výsledky a že je potřeba provést další výzkum, aby se potvrdily závěry studie. Nicméně i tato studie naznačuje, že by se mohlo jednat o potenciální bezpečnostní problém, který je potřeba brát vážně. A co teprve udělá takový elektromobil s obyčejným malým automobilem?
Zdroj médií: Depositphotos.