V dnešním světě moderních technologií už ani v autě není pouze motor a řidič. Elektronika u moderních aut je užitečná, jen si musíte najít čas a zocelit nervy při jejím nastavování.
Jak vypnout start-stop systém
Stop-start je systém, při kterém dochází při zastavení vozidla ke zhasínání motoru. Systém vznikl hlavně kvůli emisním normám Evropské unie, bohužel kvůli němu pak odcházejí ostatní komponenty, jako například startéry, či baterie. Mnoho uživatelů těchto aut se ale přiznalo, že jim tato "vychytávka" spíše vadí. A snaží se přijít na to, jak tento systém vypnout.
U většiny automobilů existuje tlačítko, které tento systém vypne do dalšího nastartování. Ne však všechny vozy to mají tak jednoduché. Kupříkladu Škoda Octavia 3 má tuto funkci schovanou hluboko v záložkách své dotykové obrazovky. Vypínání za jízdy tudíž nepřipadá v úvahu.
Jak vypnout start-stop systém
Tento systém si můžete za přibližně 200 až 500 korun nechat vypnout pomocí diagnostiky přímo v autoservisu. Autorizované servisy vám to ale neudělají kvůli sankcím od importéra.
Start-stop systém si můžete vypnout i sami přes OBD kabel, specializovaný software (který využívají autoservisy) a diagnostiku VAG-COM nebo VCDS. Tato diagnostika je vhodná pro automobily koncernu Volkswagen, které jsou v Česku nejběžnější.
Profesionální sada OBD kabelu a speciálního softwaru stojí kolem 13 000 korun. V případě jiných automobilů, jako je například BMW nebo Mercedes si ještě připlatíte - ten vás může vyjít i na 30 tisíc. Naštěstí na internetu lze dnes koupit vše. Naleznete tam i levnější variantu kabelu, za kterou zaplatíte kolem tisíce korun. Pozor! - Jde ovšem o čínskou kopii s nelegálním softwarem bez možnosti stahování aktualizací - proto tuto cestu nedoporučujeme.
Trvalé vypnutí start-stop přes diagnostiku
OBD kabel je potřeba zasunout do konektoru ve vašem autě. Dále jej druhým USB koncem připojíte k notebooku, nastartujete auto a spustíte diagnostiku. Pro trvalé vypnutí start-stop systému je potřeba změnit pouze jeden údaj. A to je minimální napětí baterie, při kterém se systém již neaktivuje. Standardně se start-stop neaktivuje, pokud je napětí 7,6 V a nižší.
Pokud nastavíte nejvyšší možnou hodnotu (tj. 12 voltů) systém se už neaktivuje, protože počítá s tím, že je baterie „slabá” a tudíž ji nebude dál vybíjet. Na displeji palubního počítače zobrazí symbol přeškrtnutého písmene A, což znamená, že je systém start-stop trvale vypnut.
Dalším způsobem, jak trvale vypnout tento systém je dokoupení relé, které se vloží pod tlačítko s deaktivací stop-start systému. Toto relé po zapnutí zapalování „stiskne“ tlačítko pro vypnutí stop-startu.
Nakonec je důležité zmínit, že úpravou řídící jednotky můžete přijít u nového vozu o zákonnou záruku při reklamaci vady.
TIP od čtenáře pro vypnutí start-stop systému vozů Škoda
U vozidel značky Škoda lze systém start-stop poměrně snadno vypnout rozpojením konektoru u "-" pólu baterie (sonda proudu, napětí a teploty). Současně se tímto krokem vypne také "inteligentní" nabíjení, které nabíjí akumulátor na max. 80 % a přepne se na konvenční nabíjení, které nabíjí akumulátor na 100 %.