Ideální akumulátor by neměl mít žádný vnitřní odpor. Jenže nežijeme v ideálním světě, takže i autobaterie nějaký svůj malý odpor mají. Z jeho hodnoty lze usuzovat na stav dané baterie.
Vnitřní odpor baterie v autě – jak jej změřit?
Články na téma kontrola stavu autobaterie:
- Prevence proti selhání baterie
- Metody kontroly stavu baterie
- Údržba autobaterie: Prodloužení životnosti
- Diagnostika autobaterie
- Jak zkontrolovat napětí autobaterie
- Jak poznat vybitou baterii v autě
- Víte, jak a podle čeho poznat vybitou autobaterii?
- Vnitřní odpor autobaterie – jak jej změřit? - právě čtete
Jak změřit vnitřní odpor autobaterie?
Předem upozorňujeme, že pro měření vnitřního odporu autobaterie nelze použít běžný multimetr, který máte doma, ale je třeba mít ideálně specializovaný přístroj. Ani ten však nepodává nějak extra přesné výsledky, ideální by byl profi měřák a měření se zátěží, nicméně to už se dostáváme daleko za hranice všedních dní a brousíme do vod elektrotechnikům a elektronadšencům. Jelikož se k těmto lidem neřadím, prosím váženého čtenáře o odpuštění drobných nepřesností, kterých se jistojistě dopustím. Kdybych šlápl hodně vedle, budu rád, když mě případní odborníci opraví v komentářích, připomínky rád zapracuji.
Měření vnitřního odporu baterie testerem
Pro měření nám poslouží velmi jednoduchý orientační digitální tester autobaterií Konnwei KW208. Není to žádný zázrak, je to spíš taková poloviční hračka, nicméně z mé vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že nelže a umí rozpoznat jak novou autobaterii, tak i akumulátor, který už něco pamatuje, eventuálně pozná i takový, který už nemá smysl ani do auta vracet. Přístroj můžete zakoupit na několika českých webech, kde ho většinou najdete za cenu přes tisíc korun. Když si ho vyhledáte na Aliexpressu, zjistíte, že se dá sehnat i za méně jak 400 korun. Ano, počkáte si zhruba měsíc, než vám ho z Číny doručí, ale je to to samé zařízení. Konnwei KW208 měří odpor, napětí a umí posoudit stav autobaterie. Algoritmus výpočtu řeší hlavně odpor, který se v průběhu času u každé autobaterie mění.
Také čtěte
Měří se vždy nabitá baterie
Teď k tomu, co nám vlastně vnitřní odpor akumulátoru říká o jeho kondici. Vnitřní odpor se zvedá se stářím, ale zvyšují ho i další faktory, jako koroze desek nebo sulfatace. Roste však i s tím, jak klesá teplota. Studená autobaterie bude mít vnitřní odpor vyšší, než akumulátor pokojové teploty. Měření by mělo probíhat vždy u nabitého akumulátoru, a to několik hodin po nabití do plna, klidně až druhý den, aby byl výsledek co nejpřesnější. Vybitá nebo z poloviny nabitá autobaterie bude mít vysoký vnitřní odpor vždy.
Jak posoudit stav baterie podle vnitřního odporu
Podle hodnoty vnitřního odporu lze posoudit velmi zhruba stav baterie. Tak můžete například před zimou včas vyměnit dosluhující akumulátor za nový, aby vás mrazivé ráno nevypeklo a nemuseli jste namísto za volant sednout do autobusu. Upozorňujeme, že je to velmi orientační hodnota, nicméně co se týče možností, jak doma autobaterii diagnostikovat, je to asi nejlepší možnost. Vedle toho, co vám poví třeba digitální tester, je možné se řídit i podle vnitřního odporu.
Hodnota vnitřního odporu | Kondice autobaterie |
Pod 5 mΩ | Skvělá |
5-10 mΩ | Dobrá |
10-30 mΩ | Nevyhovující |
30 mΩ | Kritická – autobaterie je na výměnu |
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (3)
Příklad: Naměříme naprázdno 12,7 V. Pak zatížíme baterii pomocí světel a proud naměříme 10 A. Napětí pod zátěží poklesne na 12,6 V. Odpor baterie tedy je: R = (12,7-12,6)/10 = 0,01 ohmu, tedy 10 miliohmů.
A ještě bych dodal, že baterii je takto možno měřit i téměř vybitou. Přece chceme nastartovat i když není na 100 % nabitá, že?