Víte, jak správně vyměnit olej ve vašem autě a co všechno s ním musíte ještě vyměnit? My vám dnes poradíme krok po kroku, jak vyměnit olej a jeho filtr.
Výměna oleje a filtru - návod, jak na to
Články na téma olejový filtr:
- Výměna olejového filtru v domácích podmínkách
- Výměna oleje a filtru - právě čtete
- Jaký olejový filtr do auta
- Olejové filtry
Výměna oleje není tak těžká, jak se to může kolikrát zdát. Cena za výměnu oleje a filtru se pohybuje od 2000 korun nahoru. Záleží na tom, kdo výměnu provádí, v jakém městě a co za olej/filtry používá. Výměna oleje a filtru doma není nic neobvyklého. Důležitým faktem je pravidelná výměna a výměna oleje se stejnými vlastnostmi. Před samotnou výměnou se ujistěte, že máte všechny informace a všechno nářadí nachystané. Na výměnu budete potřebovat: správné množství a druh motorového oleje (při výběru oleje i olejových filtrů se vždy řiďte instrukcemi výrobce!), olejový filtr (požadavky lze najít v uživatelské příručce vašeho vozu), hadry, kyblík pro zachycení starého oleje, klíč na olejový filtr, klíč pro uvolnění šroubku na olejové vaně, trychtýř.
Výměna oleje a filtru
Před vypuštěním motorového oleje auto nejdřív nastartujte a nechte ho na minutu až dvě běžet. S autem se také můžete projet, tím se motorový olej rychleji zahřeje a umožní mu to plynule vytéct. Dále se ujistěte, že máte bezpečný prostor pro výměnu oleje. Výměnu oleje můžete uskutečnit jak na příjezdové cestě, tak v garáži - rovný a klidný povrch je nutností.
Vypouštění starého motorového oleje
Auto poté zvedněte buď na dvousloupovém zvedáku nebo na běžném malém zvedáku. V případě používání běžného zvedáku z auta je nutné auto ještě něčím zajistit, například dřevěnými deskami, kterými podepřete auto vedle zvedáku. Je to především kvůli bezpečnosti - v případě, že vám ujede zvedák, dřevěné desky auto udrží, než se z pod něj odstanete.
Pod vozidlem najděte olejovou vanu (nachází se pod motorem) a lokalizujte vypouštěcí šroub (obvykle pod blokem motoru v nejnižším možném bodě olejové vany). Než se pokusíte najít vypouštěcí zátku, ujistěte se, že je motor dostatečně chladný na dotek, abyste se nespálili. Pokud je motor horký, počkejte alespoň 30 minut, než začnete olej vyměňovat.
Před uvolněním vypouštěcího šroubu, pod něj umístěte kyblík, kterým budete starý olej zachytávat. Šroub můžete pomocí klíče (proti směru hodinových ručiček) uvolnit a pomalu šroub rukou vyjměte a nechte vytéct motorový olej (motorový olej může být horký!). Tato akce může trvat 10 až 30 minut. Obvykle se spolu s olejem a filtrem vyměňuje taktéž vypouštěcí šroub. Pokud má šroub těsnění, doporučujeme jej taktéž vyměnit za nové. Jakmile se proud oleje zpomalí a začne kapat, vložte vypouštěcí šroub zpět a utáhněte jej klíčem o čtvrt otáčky ve směru hodinových ručiček.
Výměna olejového filtru
Olejový filtr je zařízení, které filtruje všechny pevné částice, které se mohou objevit v motorovém oleji, či přímo v motoru. Tímto vás olejový filtr chrání před nadměrným opotřebováním motoru a udržuje jej čistý. Olejový filtr je nutné vyměnit při každé výměně motorového oleje (obvykle po 10 000 až 15 000 najetých kilometrech). Olejový filtr se obvykle nachází na bloku motoru ze spodu nebo z boku. Filtr může být černý, bílý, modrý nebo oranžový. Umístění olejového filtru závisí vždy na modelu vozidla. Pokud si nejste jisti, kde se olejový filtr nachází, podívejte se do návodu k vozidlu.
Následně přesuňte kyblík se starým olejem pod olejový filtr. Množství oleje, které může vytéct po uvolnění olejového filtru se pohybuje od několika kapek až do 1 litru. Buď rukou, nebo speciálním klíčem na olejový filtr jej odšroubujte proti směru hodinových ručiček. Po sundání počítejte s tím, že z něj začne vytékat olej. Ujistěte se, že jste odšroubovali filtr v poloze, kde se vám nebude unikající olej rozlévat přímo po paži.
Starý filtr poté vložte šroubováním dolu do kyblíku a nechte ho tam 24 hodin, aby se vypustil. Než budete moci starý filtr zlikvidovat, musíte z něj nechat vytéct všechen starý olej. Po 24 hodinách jej vyhoďte do nebezpečného odpadu. O recyklaci olejových filtrů si povíme příště.
Nový olejový filtr potřebuje před samotnou instalací také péči. Natřete olejem gumové těsnění tak, aby zanesl celý gumový kroužek kolem základny nového olejového filtru. Před nasazením nového filtru zkontrolujte blok motoru, abyste se ujistili, že těsnění ze starého filtru se k němu nepřilepilo, když jste ho sundávali. Filtr pak jednoduše rukou našroubujte po směru hodinových ručiček. Vzhledem k tomu, že by se olejové filtry měly utahovat pouze ručně, neměli byste k tomu používat žádné nářadí. Je však možné, že se zaseknou, pokud jsou příliš utaženy nebo pokud nejsou dostatečně namazány.
Naplňte motor čerstvým motorovým olejem. Sundejte víčko motoru a vložte do něj nálevku. Poté začněte lít nový olej. Pokud si všimnete, že olejový filtr prosakuje, otočte jej o 1/4 otáčky až 3/4 otáčky. Doporučené množství oleje zjistíte ve své příručce k automobilu. Až budete hotovi, dejte zpět uzávěr plnicího otvoru a uzavřete jej.
Výměna oleje vůbec není složitá. Pravidelnou výměnou oleje vám váš automobil poděkuje dlouhou a bezstarostnou jízdou a skvělým chodem.
Zdroj médií: Depositphotos.