Prodeje elektromobilů se v poslední době citelně propadají. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) za tímto problémem vidí zejména pomalou výstavbu nových dobíjecích stanic, která zaostává za požadovanými plány.
Výrobci elektromobilů: Výstavba dobíjecích stanic pokulhává
Články na téma dobíjecí stanice elektromobilů:
- Dotace na nabíječku
- Mapa nabíjecích stanic pro elektromobily
- Dobíjecích stanic je stále málo - právě čtete
Organizace ACEA v souvislosti s probíhajícím přechodem ze spalovacích motorů na elektromobily varuje, že tempo výstavby nových dobíjecích stanic silně pokulhává. Evropské sdružení výrobců automobilů konkrétně varuje před tím, jak rychle se rozevírají nůžky mezi počtem nových elektrických aut na silnicích a počtem veřejných dobíjecích stanic.
Odborníci z organizace ACEA vychází z údajů, které jsou k dispozici z let 2017 až 2023. Z nich konkrétně plyne, že prodeje nových elektrických aut v tomto období rostly asi třikrát rychleji než počet nově instalovaných dobíjecích stanic. Z toho vychází, že naměřený rozdíl je alarmující a může v krajním případě ohrožovat popularitu a další tempo odklonu od spalovacích motorů v Evropské unii.
Dominantní většina stanic je ve třech zemích
Statistiky ukazují, že asi dvě třetiny dobíjecích stanic v Evropské unii se soustředí do tří konkrétních států. Jedná se o Německo, Francii a Nizozemsko. V dalších státech Evropské unie, a to hlavně na východě, jsou tyto počty v porovnání se západní Evropou mnohem nižší. To je podle Evropského sdružení výrobců automobilů problém a ohrožuje to i jejich podnikání a působení na trhu.
Organizace ACEA totiž uvádí, že podle dostupných dat existuje jasná souvislost mezi dobrou nabíjecí infrastrukturou a počtem prodaných nových elektromobilů. Německo, Francie, Nizozemsko a Itálie patří mezi pět nejlepších států Evropské unie, pokud jde o počet prodaných elektrických aut i počet dostupných nabíjecích stanic.
Z dostupných dat plyne, že v současné době se daří po celé Evropské unii instalovat zhruba 150 tisíc nových nabíjecích míst za rok. I Evropská komise ale jasně říká, že toto tempo není z pohledu dlouhodobé udržitelnosti dostatečné a uvádí, že by se mělo zhruba třikrát zrychlit. Aby bylo do roku 2030 dobíjecích stanic v Evropské unii dostatek, mělo by se jich instalovat asi 440 tisíc za rok.
V Česku je nyní 2 392 dobíjecích stanic
Automobilový průmysl k tomu ale uvádí, že ani plány Evropské komise nejsou z pohledu celkových potřeb unijní společnosti dostatečné. Každý rok by se podle organizace ACEA mělo instalovat celkem 1,2 milionu nových nabíjecích míst. Jen tak totiž bude možné, aby se stanovené klimatické cíle podařilo Evropské unii splnit.
V České republice byla první veřejná dobíjecí stanice zprovozněna v roce 2011. Aktuálně se mezi největší provozovatele dobíjecích stanic dle počtu bodů řadí zejména ČEZ, Pražská energetika, E.ON a také Innogy. Postupně ale roste i význam ostatních provozovatelů, a to včetně třeba obchodního řetězce Lidl. Aktuálně je v České republice v provozu 2 392 dobíjecích stanic a celkem 4 278 dobíjecích bodů.
Zdroj médií: Depositphotos.