Motorsport je jedním z poslání Toyoty, do kterého chce nadchnout co nejvíce fanoušků. Postupně proto buduje závodní a rally verze svých sportovních vozů, ovšem tak, aby byly zákazníkům co nejvíce dostupné. Začalo to modelem GT86, nedávno se nabídka rozšířila o model GR Supra ve specifikaci GT4.
Z autosalonu na závodní dráhu: Sportovních modelů od Toyoty přibývá
GT86 CS-V3
Závodní varianty silničních Toyot mají na svědomí inženýři z Toyota Motorsport GmbH v Kolíně nad Rýnem. S modifikací GT86 začali hned po jeho premiéře. Vůz stavěli s myšlenkou na závody ve třídě V3 německé série VLN. Měli přitom jasný cíl: vytvořit jednoduchý, snadno a levně udržovatelný závodní vůz. GT86 CS-V3 dostalo účinnější a lépe chlazené brzdy, sportovní výfuk a zavěšení Bilstein s tlumením komprese a odskoku, a úpravou náklonu předních kol. Karoserie je vyztužená a propojení s vozovkou zajišťují sportovní disky O.Z.
Motor zůstal beze změny. Jedná se o čtyřválcový boxer o objemu dva litry a výkonu 200 koní, s točivým momentem dosahujícím 205 Nm. Podobně jako silniční auto je vybavený šestirychlostní manuální převodovkou, tovární spojkou a diferenciálem Torsen. Interiér dostal kompletní závodní výbavu – bezpečnostní rám, sportovní sedadlo řidiče, šestibodové bezpečnostní pásy i hasicí systém. Hmotnost auta klesla až na cca 1204 kg a jeho cena činí 38,5 tisíc eur bez DPH. Volitelná výbava obsahovala datalogger AIM EVO4, sportovní stabilizátory nebo doplňkovou soustavu chlazení motorového oleje.
GT86 CS-Cup
V roce 2016 Toyota uvedla na trh nástupce CS-V3, tedy model GT86 CS-Cup. Výkon motoru vzrostl na 212 koní a největší točivý moment dosahoval 220 Nm. Suchá jednokotoučová spojka Sachs spojuje motor s šestirychlostní převodovkou, která umožňuje změnit převody bez snížení rychlosti a tlumí otáčky během redukce převodů. Vzadu je umístěný diferenciál Torsen.
V novějším modelu jsou větší brzdy s lepšími čelistmi i aerodynamické vychytávky. Přední splitter, boční spoilery a velké křídlo vzadu upravuje chování automobilu v zatáčkách. Hmotnost celé konstrukce pomohly snížit mimo jiné skla z polykarbonátu a odstranění tovární ruční brzdy. V konečném důsledku vůz váží o cca 80 kg méně než jeho předchůdce. Na seznamu volitelné výbavy se opět objevil datalogger nebo stabilizátory, nebo vyhřívané čelní sklo. Toyota GT86 CS-Cup stojí 48,9 tisíc eur bez DPH. Vylepšení staršího modelu verze CS-V3 na tuto úroveň by vyšlo na 6,2 tisíc eur bez daně.
GT86 CS-R3
Na základě GT86 Toyota vytvořila také závodní vůz pro privátní zájemce. Dvoulitrový boxer dostal vylepšený sací a výfukový systém a novou řídicí jednotku. Výkon tak vzrostl na 232 koní a maximální točivý moment dosáhl hodnoty 235 Nm. Auto se dočkalo také lehkého setrvačníku, závodní spojky, šestirychlostní sekvenční převodovky firmy Drenth a vyztužených poloos, které diferenciál Torsen spojuje se systémem variabilního rozdělení točivého momentu.
Nechybí ani speciálně navržený chladič motoru, chladič oleje převodovky a diferenciálu nebo lehký kryt olejové vany, přizpůsobené jízdě po štěrkových cestách. Vozy GT86 určené pro rally jsou vybavené účinnějšími brzdami, tlumiči Reiger s trojitou regulací nebo elektrickým posilovačem řízení s variabilními režimy práce. Uvnitř je bezpečnostní rám, závodní pásy a sportovní sedadlo.
Toyota GT86 CS-R3 debutovala v roce 2015 a stala se prvním novým závodním vozem s pohonem zadních kol, který dostal homologaci FIA. Automobil je dostupný ve specifikaci pro asfaltový a štěrkový povrch a stojí 84 tisíc eur bez DPH.
GR Supra GT4 již brzy
Toyota vytvořila závodní auto pro soukromé zájemce i na bázi nové Supry. GR Supra GT4 je vybavená řadovým třílitrovým, šestiválcovým motorem s turbodmychadlem, který známe ze silniční verze modelu. Pohon se přenáší na zadek auta pomocí automatické převodovky. Vůz je vybavený předním difuzorem a zadním křídlem, obojí je vyrobené z kompozitu obsahujícího přírodní vlákna.
GR Supra GT4 samozřejmě dostala bezpečnostní rám a sportovní sedadlo i závodní palivovou nádrž se systémem rychlého tankování. Při práci na závodním automobilu Toyota využila pomoci partnerů. Výfukový systém zpracovala firma Akrapovič, oleje dodává Ravenol a pneumatiky Pirelli. GR Supra GT4 se začne prodávat v březnu, brzy tedy bude známá přesná cena auta i podrobnější technická specifikace.
Závodní kategorie GT4 je čím dál populárnější mezi soukromými týmy po celém světě. Náklady na závodění jsou v této kategorii poměrně nízké, a je tak snadnější se do ní dostat. Automobily GT4 jezdí například německý VLN Endurance Championship nebo japonské Super Taikyu Series.