Každý rok začátkem zimy pár řidičů nenastartuje své auto z důvodu, že jim zamrzla nafta. Řešení přitom není složité a zamrzání nafty se dá i docela dobře předcházet.
Zamrzlá nafta – co dělat?
Články na téma příprava na zimní sezónu:
- Víte, jak připravit auto na zimu? Nechte si poradit!
- Zamrzlá nafta v autě – jaká je nejlepší prevence? - právě čtete
- Jak připravit podvozek na zimu
- Jak ošetřit auto na zimu?
- Jak se připravit na jízdu v zimě?
- Jaké jsou nejčastější problémy, které se s autem v zimě mohou vyskytnout?
- Jak rychle zahřát auto, aby bylo uvnitř teplo?
- Příprava auta na zimu – co přibalit?
- Péče o gumové těsnění před zimou
- Kontrola auta před zimou. Na co všechno by se měl řidič zaměřit? - již brzy
Proč zamrzá nafta?
Nafta jako taková obsahuje parafíny, které zamrzají jako první. U běžné, tedy letní nafty, je to kolem -7 °C, tzv. zimní nafta (třída F) má aditiva, takže zamrzá až při -20 °C. Existuje ještě přechodová nafta zamrzající při -10 °C a některé čerpačky mají v sortimentu i arktickou naftu, ve které parafiny zamrzají až při -32 °C. Jak názvy napovídají, každý druh nafty má své období, které je krom jiného dané zákonem:
- Letní nafta (třída B) od 16. 4. do 30. 9.
- Přechodová nafta (třída D) od 1. 10. do 15. 11.
- Zimní nafta (třída F) od 1. 12. do 28. 2.
Problém se zamrzáním se tedy týká parafinické složky, která vytvoří krystalky a ty při snaze o čerpání ucpou filtr, na jehož povrchu vytvoří takovou lehce nechutnou, gelovitou hmotu, takže znemožní průtok. Do motoru tak nejde palivo, tudíž nenastartuje. Opatřením může být tankování nafty vhodné pro příslušnou teplotu odpovídající zhruba danému období, pro jaké je palivo určeno.
Co dělat se zamrzlou naftou?
Jenže pak tu je ještě faktor času – někdo třeba má doma starší auto s naftovým motorem, které používá jen na delší trasy, zbytek odjezdí vozidlem na benzín. Scénář může být takový, že v polovině září se rodinka vrátí z dovolené u moře, před dojezdem domů dotankují plnou nádrž. Auto stojí a koncem listopadu se ta samá rodinka rozhodne, že pojede na ledovec na lyže. Jenže auto nenastartuje, protože holt je -9 °C, což není v listopadu až tak nepředstavitelný scénář. Nic dramatického se neděje, stačí dostat vůz do tepla, kde krystaly parafinu povolí a nafta se vrátí do původní podoby.
Prevence – zimní aditiva
Než neodjet na plánovanou dovolenou, je lepší problémům předcházet. Pakliže tedy reálně hrozí, že se letní potká s mrazy, je několik variant řešení. Tou nejjednodušší je všechnu letní naftu vyjezdit a natankovat novou, tedy přechodovou, eventuálně zimní. Je tu ale ještě jedna varianta, kterou je přidání aditiva.
Na trhu je celá řada přípravků, které sníží tzv. čerpatelnost nafty, takže zabraňují tvorbě krystalků. Z vlastní zkušenosti můžeme doporučit třeba Liqui Moly 5130, nebo zimní VIF (ačkoliv ten není přímo určen pro tento účel), ale každý ať si vybere dle svého. Důležité je, přidat aditivum včas a správně.
Každý prostředek má totiž nějaké dávkování, které je napsané na obalu a jedině při jeho dodržení lze očekávat ten správný výsledek. A ne, nelze prostě jen tak hrknout do nádrže dvě odměrky. Ideální je na aditiva myslet už před tankováním a nalít tam potřebnou dávku ještě před naplněním nádrže. Poté stačí natankovat palivo, které aditivum promíchá. Pokud už máte natankováno, tak aplikujte přísadu do nafty, ale poté auto minimálně projeďte, ať se obsah nádrže promíchá.
Zdroj médií: Depositphotos.