Stalo se to spoustě řidičů, některým opakovaně – první mrazíky způsobí, že jim zamrzne ostřikovací kapalina v systému. Dá se s tím něco dělat?
Zamrzlá směs v ostřikovačích
Články na téma zimní směs do ostřikovačů:
- Nemrznoucí kapalina: proč zamrzá a jak může poškodit auto?
- Zimní směs do ostřikovačů - jakou vybrat?
- Složení kapaliny do ostřikovačů
- Kritéria pro výběr zimní směsi do ostřikovačů
- Zamrzlá směs do ostřikovačů - co v takovém případě dělat?
- Zimní kapalina do ostřikovačů: lze si ji vyrobit doma?
- Zamrzlá směs do ostřikovačů - právě čtete
- Test zimních směsí do ostřikovačů
- Letní kapalina do ostřikovačů – vyměňte ji za zimní směs
Kdo zapomene na podzim vyměnit nebo doplnit kapalinu v nádržce ostřikovačů z letní za zimní, ten se jednoho mrazivějšího dne dočká nepěkného překvápka. Ostřikovače mu fungovat nebudou, protože v nich bude led a nikoliv kapalina. Co nedoporučujeme v takovém případě, je zkoušet pořád dokola ostřikování skla a doufat, že se to nějak rozchodí samo. Nerozchodí, alespoň tedy ne u studeného auta.
Pomůže zimní směs?
Jako první varianta řešení se nabízí dolít nádobku směsí zimní. To může pomoci, ale nikoliv okamžitě, spíš v řádu jednotek hodin až dní. Už samotná teplota zimní směsi do ostřikovačů však může rozmrazit tu letní a pravděpodobně se tak z velké části stane, tedy pokud ji nemáte třeba venku nebo ve studené garáži. Rozhodně však neodporučujeme ji ohřívat a pak ji lít do systému horkou! Dejte ji třeba na topení, kde se ohřeje na teplotu mezi 30 a 50 stupni.
Přeparkujte
Logickým způsobem, jak situaci vyřešit, je ohřátí auta, tedy jeho přeparkování na teplejší místo. Můžete zkusit fintu, která se používá, když zamrzne nafta – zaparkujte tak, aby motorový prostor byl nad kanálem. Z toho zpravidla proudí teplý vzduch, který ohřeje i nádobku a její obsah. Nebude to hned, ale třeba za dvě tři hodiny by mohla směs povolit. Nemáte-li k dispozici kanál, můžete vsadit třeba na parkoviště v obchodním domě, garáž nebo jakékoliv místo, kde bude teplota nad nulou.
Ohřívání fénem
Varianta pro ty, kdo disponují zásuvkou poblíž auta, případně dostatečně dlouhou prodlužovací šňůrou. Fénem povolí zamrzlá kapalina během asi 20 minut až půl hodiny (vyzkoušeno). Nekoncentrujte však teplo na jedno místo, raději opatrně foukejte na vedení a nádobku.
Ohřátí od motoru
Tohle jsme zkoušeli u Škody Fabie při teplotě zhruba -12 °C a popravdě jsme neměli úspěch. Dle jiných řidičů by to však fungovat mělo. Jde o to, ohřát kapalinu do ostřikovačů teplem od motoru. Provozem se ohřeje a ideální je prý nechat auto chvíli někde stát na volnoběh. Teplo se začne pod kapotou akumulovat a do půl hodiny by měly ostřikovače začít zase fungovat.
Nenechte zamrznout v ostřikovačích vodu
Pakliže byste někdy měli potřebu, lít do ostřikovacího systému vodu, nedělejte to. Jednak není zdaleka tak účinná, jako kapalina zimní nebo letní a pak také když voda zmrzne, je to daleko větší průšvih. Ostřikovací letní kapalina má tendence zmrzat do podoby spíš rosolovitého gelu. Voda však zmrzne klasicky v led, což je problém, protože se bude rozpínat a s velkou pravděpodobností při tom něco zničí.
Vyhřívané trysky ostřikovačů nejsou všespásné
Vyhřívání trysek je příplatková výbava, která vyhřívá, jak už název napovídá, jenom trysky. Řeší tím problém mrazu v nejexponovanější části systému, kde dochází k zamrzání velmi často. V tryskách totiž trocha kapaliny zůstane a líh se z ní odpaří, takže dojde k jejímu zamrznutí, i když v nádobce bude kapalina stále v tekutém stavu. Jenže čerpadlo ji neprotlačí právě přes zamrzlé trysky. Příplatek za tuto vychytávku není velký a třeba na starší škodovky (Fabia 2, Roomster…) se dají dokoupit a dodělat dodatečně i v domácích podmínkách.
Zdroj médií: Depositphotos.