Zatmavená skla mají spoustu výhod. Dovnitř se nedostane tolik slunečního světla, takže se interiér méně ohřívá. No a další nepopiratelnou výhodou je vyšší úroveň soukromí. Jak moc ale mohou být skla tmavá?
Zatmavení autoskel fólií - co se smí a co ne?
Články na téma zatmavení skel:
- Zatmavení skel - co se smí a co ne? - právě čtete
- Zatmavení oken auta, jaké jsou druhy?
Ono to v podstatě není ani moc složité. Čelní sklo musí mít propustnost alespoň 75 %. Přední boční skla pak alespoň 70 %. Zbytek, tedy skla zadních dveří a zadní velké sklo si můžete klidně zalepit tak, že přes ně nebude vidět vůbec. Policie ale řeší hlavně to přední prosklení (to zadní vlastně ani nemůže), a to někdy hodně důsledně.
Klidně na rok bez řidičáku
Dříve k tomu policisté neměli technické prostředky, a tak se řídili spíše úsudkem. Poté ale dostali k tomu určené speciální přístroje, které umí změřit propustnost velice přesně. Pakliže je nižší než povolená, vyjde vás to na až 5 tisíc korun na místě, případně dokonce 10 tisíc ve správním řízení. Tam můžete za tento prohřešek mimochodem dostat i zákaz řízení na šest až dvanáct měsíců. V praxi nezřídka policista přistoupí k účinnějšímu trestu "sloupni to, jinak dál nejedeš". Řidič tak musí potupně strhnout fólii z okýnek, čímž samozřejmě znehodnotí investici ve výši několika tisíc korun.
Atest fólie není všespásný
Zdánlivou jistotu může poskytnout atest, který by měl zaručovat propustnost fólie. Jaké je pro řidiče překvapení, když mu policista při kontrole sdělí, že atest sice fólie má, ale přesto je propustnost nedostatečná! Kde je problém? Majitelé aut se zatmavenými skly fólií si často neuvědomují, že propustnost skel bývá zcela běžně snížena už z výroby.
Po aplikaci fólie se tedy sníží ještě víc. Jestli čelní sklo už z výroby zastaví 5 % světla, o čemž třeba nevíte, a nalepíte na něj fólii, která dalších 25 % ubere, tak je najednou propustnost ne předpokládaných 75, ale jen 70 %. Na to je třeba myslet dopředu a eventuálně si zjistit, jak na tom váš vůz je ještě před dodatečným zatmavením.
Nezatmavujte zbytečně moc
I když budou skla zatmavená tak, jak mají být, tak to není vždy vítězství. Jízda v noci je o poznání méně příjemnější, protože za tmy zkrátka potřebujete, aby naopak přes přední sklo prošlo světla co nejvíc. V případě zadních sedadel je sice poznat zlepšení tepelného komfortu, ale děti si mohou při opravdu tmavých sklech stěžovat, že ven skoro nevidí.
Je tak lepší si případnou aplikaci fólií dopředu promyslet a nepřehánět to. Ostatně, většina výrobců aut nabízí minimálně pro zadní skla dodatečné příplatkové zatmavení už z výroby, které je obvykle nastaveno docela optimálně.