Automobilka, která nepracuje s hybridní technologií, jako by snad ani nebyla. Vozy Lexus a Toyota sází v otázce alternativních pohonů na jistotu a už v tom umí chodit. Jejich auta s hybridním pohonem si vedou mezi zákazníky velmi dobře. Je to prostě sázka na jistotu a konkurence má co dělat, aby stačila technologicky stíhat japonskou značku.
Test Lexus UX 250h 2WD Prestige - parťák do města
Lexus UX je přímým konkurentem prémiových aut - BMW X2 a Mercedesu GLA. Auto se oficiálně veřejnosti představilo v březnu 2018 na ženevském autosalonu. Na vytvoření malého crossoveru, který ale svým vzhledem může působit jako větší auto, se podílela šéfkonstruktérka Chika Kako - ženský pohled na automobil pochopí všichni, kteří se v něm alespoň jednou svezou - je elegantní, praktický a také kompaktní. Což se hodí zejména při parkování podélně, které mnoho žen, a já mezi ně také patřím, nemá prostě rádo, a tak se každý ušetřený centimetr počítá.
S tímto typem vozu jsem měla čest už v minulosti - naposledy v provedení F-Sport. Tentokrát se mi do rukou dostala o třídu nižší výbava - a to Prestige. Jízda s vozy Lexus je hodně návyková, a to i přes fakt, že někteří řidiči dodnes nepovažují hybridy za plnohodnotné vozy.
Design zaujme na první pohled
Není čas, ztrácet čas, a tak se pojďme podívat, jak auto vypadá. Z venku na první pohled jistě zaujme robustní maska, která má trochu tvar naštvaného japonského samuraje - jakoby snad byl připravený tasit meč a jednat. Stačí obejít auto kolem dokola a neopustí vás dojem velkého charisma, které z auta čiší. Co se mi velmi líbí, je souměrná linie zadních světel, která v noci celistvě svítí. Pokud se na auto podívám z širšího úhlu, tak ostré rysy nejdou přehlédnout - člověka by mohlo snadno napadnout, že karosérii auta vysekávaly právě ony samurajské meče a daly si přitom hodně záležet.
Robustní masku podepisují světla denního svícení, která připomínají hrot šípu. Všechna světla mají LED technologii, jsou elegantní a přitahují pozornost. Pokud se vůz zvolí ještě v atraktivní barvě, je vyhráno. Testovací model UX byl v oranžové s lehkou perletí - snadno tak vynikly všechny prolisy a rysy auta.
Interiér nezklame
Po nasednutí do vozu je člověk obklopený pocitem luxusu, protože automobilka si potrpí na detaily, a tak se nemusíte bát žádných ošklivých tvrdých plastů nebo špatně prošitých částí volantu a palubní desky. Preciznost je druhým jménem automobilky. Celému prostoru u řidiče vévodí celkem mohutný volant, který se ale dobře a pevně drží. Na něm se nachází všechna tlačítka, která ulehčí ovládání infotainmentu a palubního počítače.
A také život - neboť, jak je už pomalu všeobecně známo, tak touchpad, který Lexus ve svých vozech napříč všemi modelovými řadami využívá, má stále své mouchy. Například pokud chcete zadat adresu do navigace, je lepší použít raději hlasové ovládání. O problému komunikace touchpadu s infotainmentem společnost samozřejmě ví a snaží se jej řešit. Já doufám, že jednou přijde doba, kdy už nebudu raději používat hlasové ovládání.
Prostor možná nepůsobí zrovna vzdušným dojmem a po přesednutí z jiného vozu byste se mohli cítit trošku stísněně - avšak to jsou jen prvotní dojmy, které se velmi rychle s jízdou ztrácí.
Oldschool přehrávání hudby
Je třeba zmínit také loketní opěrku, na kterou si položíte ruku a prsty vám tak nějak samovolně spadnou na volič multimediálního systému - jedná se o něco tak přirozeného, že vám to po čase ani nepřijde a budete celý systém ovládat intuitivně, aniž byste se na prsty podívali a hledali, co vlastně zmáčknout. Součástí středového panelu je také bezdrátová nabíječka, která je na dnešní poměry příjemně rychlá.
Další věc, která se mi velmi líbí, je, že u všech modelů zůstává klasický CD přehrávač. Můžete si tak přehrát dávno v krabicích na půdě ukrytá oblíbená cédéčka. Pochválit musím i pohodlná kožená sedadla v bílé barvě, která jsou samozřejmě vyhřívaná - nebo pro léto vhodně odvětrávaná. Dobře se v nich sedí a hlavně při dlouhé cestě nebolí záda - což ocení každý, kdo ráno skuhrá, že nemůže vylézt z postele. Díky vyššímu sezení máte také skvělý výhled ven.
Přestože se jedná o vůz nižší kategorie, interiér mluví jinak. Často se můžete setkat se značkami, jejichž rozdíly v jednotlivých třídách a výbavě jsou příliš výrazné a znatelné - to u Lexusu neplatí. Všechny detaily, ať už se jedná o výdechy klimatizace nebo prošívaná kožená palubní deska, vás hned zanesou do kategorie vyšších tříd vozů a nemusíte zrovna vlastnit model LS nebo LC.
V interiéru se také nachází 7palcový displej, který je zabudován do o něco větší plochy. Pokud jste ale zvyklí na konektivitu Apple Car Play nebo Android Auto, budete mírně zklamáni. To, co je u ostatních automobilek už standardem, aplikuje Lexus zatím jen u těch opravdu nejnovějších modelů - v době testování to tak bylo.
Bezpečnost na prvním místě
O bezpečnost je maximálně postaráno, protože všechny vozy UX jsou vybaveny Lexus Safety System+, který má předcházet nejčastějším kolizím při plném provozu i na prázdných silnicích. Sledování mrtvého úhlu je už samozřejmostí. UX je také vybaveno automatickými dálkovými světly, která umí v noci rozpoznat vpředu jedoucí auta, a proto je neoslňují. Odpadá nekonečné manuální přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly.
Než se dostanu k jízdním vlastnostem, bude třeba říct ještě pár slov o zavazadlovém prostoru - ten není bohužel moc velký. Spokojit se musíte s 334 litry. Dobrá zpráva ale je, že pokud sklopíte zadní sedačky, snadno převezete i kolo. Když vás bude víc jak dva a budete potřebovat převést více kol a kufry k tomu, to je už smutnější příběh. Co si ale můžete užívat je elektrické otevírání kufru pomocí nohy - pro plné ruce z nákupů zcela ideální pomocník.
Motor a jízdní vlastnosti
Jak již bylo řečeno, jedná se o hybridní vůz, který se hodí zejména do města - kde se dá nejvíce ušetřit peněženka. Překvapí možná jeho spotřeba, která se s klidnou nohou může dostat i pod 4 litry na 100 kilometrů. Nutno podotknout, že já jsem s vozem nejezdila zrovna šetřivě a ve městě jsem mnoho času nestrávila. S UX jsme vyrazili na pořádný roadtrip po Středočeském kraji, a tak si se mnou užilo samé okrsky a dálnice. I přes tento fakt se spotřeba ustálila na 6 litrech, a to není vůbec špatná hodnota.
Vůz pohání plně hybridní systém pohonu čtvrté generace. Benzínovou úlohu zastává čtyřválcový zážehový motor o objemu 2 litrů. Jedná se o nejhospodárnější pohonnou jednotku, kterou automobilka do této doby vyrobila. To vše dává UX výkon 178 koní. Převodové ústrojí samozřejmě zahrnuje i bezestupňovou převodovku e-CVT. Zrychlení z nuly na sto se koná za 8,5 sekundy.
Pokud auto budete používat zejména ve městě, pak se můžete těšit na nízkou spotřebu, a také na vynikající odhlučnění. Navíc auto má ve výbavě i adaptivní tempomat s vedením v pruhu. To znamená, že jakmile se dostanete do kolony - bude to pro vás ještě o něco pohodlnější. Zatímco ostatní ztrácí nervy, vy nemusíte skoro držet volant.
Z líné jízdy snadno závodníkem
Samozřejmostí je, že na pravé straně palubního počítače se nachází volič jízdních režimů. Vyčnívá tam jako ucho Shreka - naštěstí na druhé straně je taky, jinak by to působilo celé dost divně. Výběr se skládá z režimů Eco, Normal nebo Sport. U variant F-Sport se nabízí navíc ještě Sport plus a Custom.
Režim Sport bude vždy lákat k aktivaci. Pokud ale budete jezdit na normální režim, s autem si také užijete legraci, neboť i v tomto režimu má vůz dobrou dynamiku - a při vyšších rychlostech se projeví dobré odhlučnění, kterým jsou mimochodem vozy Lexus pověstné. Možná překvapí, že UX má rádo i zatáčky. Do těch se vůbec nenaklání, a to i přes fakt, že se jedná - pro dnešní moderní dobu - o oblíbené malé SUV, nebo také crossover.
Platforma, na které auto stojí, je GA-C a můžete ji najít mimo jiné také u vozů Toyota C-HR. Těžiště vozu je poměrně nízko položené, a díky tomu si s autem můžete užívat právě ony zatáčky bez větších obav. I když to může znít vše až moc sportovně, UX jezdí hlavně komfortně. Když se ale rozhodnete pro ostřejší jízdu, ani v tomto případě auto nebude odporovat a poskytne vám řidičský zážitek, jaký si zasloužíte.
Závěr
Lexus UX vystupuje z řady běžných malých SUV, a to nejen svým vzhledem, který bude vždy nadčasový. Zároveň nabídne i skvělou spotřebu. Jinými slovy je to výhra na všechny strany. Někomu se nebude zdát zavazadlový prostor, ale kolik toho vlastně potřebujete vozit v kufru?
Po shrnutí všech vlastností už to nebudou jen ženy, které se budou chtít ukazovat v modelech UX, ale také muži. V ideálním případě je auto vhodné pro bezdětný pár, který by rád vykročil z davu a měl perfektního parťáka do města, do práce, ale i na víkendové výlety po rozbitých silnicích Česka. S touchpadem se prostě s časem sžijete a když ne, máte tu stále možnost hlasového ovládání.
+
- vzhled
- spotřeba
- podvozek
- interiér
- zpracování materiálů
- komfort a odhlučnění
−
- malý kufr
- touchpad
- míň místa na zadních sedačkách