Trh ojetin zažívá s druhou vlnou koronaviru opět zemětřesení. Vlivem pandemie chybí na sekundárním trhu přes 100 tisíc kusů aut a podle toho se odvíjí i stoupající cena ojetin. Dle predikcí do budoucna porostou ceny dál.
Zhodnocení prodejů ojetých vozů a rozvoj online prodeje
Články na téma prodej a koupě ojetého auta:
- Jak prodat ojeté auto? Natočte o něm reklamu!
- Jak prodat ojeté auto na inzerát a co všechno před prodejem udělat?
- Zhodnocení prodejů ojetých vozů a rozvoj online prodeje - právě čtete
- Program Škoda Plus slaví již 15 let svého úspěchu
Automobilovým sektorem nejvíce zamávala druhá vlna pandemie, která přišla s podzimem a dle vládních nařízení se musely uzavřít provozovny. Výhodu získal ten, kdo začal prodávat auta online a mohl si tak udržet alespoň nějaký příjem bez nutnosti propouštět větší množství zaměstnanců.
Aktuální situace na trhu
Nabídka ojetin ale hodně prořídla. Dle aktuálních statistik chybí více jak 100 tisíc aut na trhu ojetin. Neznamená to ale, že byste si neměli z čeho vybrat. Například v loňském roce se v České republice nabízelo zhruba 900 tisíc automobilů.
Nedostatek ojetin na trhu je způsoben mnoha vlivy, mezi které patří například omezení výroby jednotlivých dílů, ale i samotných aut a tím nedochází k prodejům a nevznikají tak "čerstvé" ojetiny. Dalším faktorem je, že se omezil dovoz. Z toho bohužel ale plyne růst cen. Ten se očekává i v příštím roce. Příkladem může být Škoda Karoq, kterou šlo koupit ještě před pár lety za 400 tisíc korun, nyní se její cena pohybuje o 200 tisíc korun více.
Nabídka ojetých vozů od soukromých inzerentů
Za růst cen mohou podobné faktory jako u nedostatku ojetiny. Nicméně jsou jimi: tlak na elektrifikaci, pokuty za emise, rostou úroky při pořízení auta na leasing, výpadek výroby a uzavřené prodejny, ale zvýšený zájem.
Na druhou stranu mnoho zákazníků netrpělivě čeká na otevření poboček autosalonů a autobazarů, protože právě ke konci roku si lidé chtějí nadělit nové, ač třeba ojeté auto. Stejně jako podnikatelé mohou využít při koupit auta odepsání DPH na poslední chvíli. Navíc blíží se Vánoce, a tak možná někdo pod stromečkem nalezne klíčky.
K tomu se váže i informace, že na trhu začínají nabírat na oblibě auta s elektrickým nebo hybridním pohonem. Před 4 lety se na trhu prodávalo 1200 takových aut, nyní je to už necelých 6 tisíc kusů aut. Opačný trend - tedy úpadek zažívají vozy s pohonem na LPG. Těch se před 4 lety prodávala skoro 20 tisíc aut, ale nyní je to už jen 12 tisíc.
Online inzeráty elektroaut a hybridních vozů
Koronavirus měl ale pozitivní vliv na to, že se omladily ojetiny. V nabídce jsou tedy mladší auta za příznivou cenu, které mohou potěšit ještě nějakého majitele. Průměrný věk ojetin se tak ustálil na 9 letech.
Některé společnosti, které zasáhla krize, mohly čerpat ekonomickou pomoc. Ta se tak stala téměř až darem z nebes. Neboť se nemuselo tolik propouštět a stejně tak peníze pomohly, aby se podniky nastartovaly na přicházející vlnu rozvolňování a přežily v nelehké době, než se jim zase zvednou prodeje.
Online prodeje
Zatímco v minulých letech se takto prodalo aut jako šafránu, letos je to o stovky procent víc. Lidé se bojí, a tak se nechtějí stýkat s jinými lidmi ani v době, kdy se uvolňují bezpečnostní opatření. Raději koupí auto na internetu bez větších okolků.
Online prodeje se tak staly globálním trendem. V některých zemích překračuje zájem o 100 %. Například v USA je podíl ryze online pořízených aut přibližně 1 %. Při celkovém prodeji zhruba 40 milionů automobilů se jedná v součtu u velkých hráčů o 400 tisíc vozů. Což není zanedbatelné číslo.
Také čtěte
Průzkum z Británie zjistil, že více jak 40 % Britů se chce raději vyhnout nákupu v kamenných prodejnách a raději upřednostňují ty online. Důležité je také zmínit, že se nejedná o žádné pseudo-procesy, ale o opravdové objednání online a doručení domů k zákazníkovi. V některých zemích lze vyjednat takto online i financování vozu. Tuzemskou jedničkou v online prodejích je společnost AAA Auto.
Nekalé praktiky
Dle informací od společnosti AURES Holding během pandemie a s tím souvisejícím poklesem ekonomiky rapidně přibylo nekalých praktik prodejců ojetin. Společnost tak odmítá vykoupit více jak tři čtvrtiny aut, které zákazníci přivezou na výkup. Mezi nejčastější problémy, proč AAA auta odmítne jsou: právní vady - exekuce, stočené kilometry a také technický stav vozidla. Začínají se také častěji objevovat podvody s DPH.