Jestli jste zvyklí tankovat ze zelené pistole benzín, z černé naftu, tak pro vás máme špatnou zprávu. U nás je toto „označení“ takovým nepsaným zvykem, ale nemá to podklad v žádné normě. V zahraničí na to docela kašlou, což může velmi znepříjemnit cestu na dovolenou.
Značení pohonných hmot v zahraničí
Články na téma benzín a nafta cestou do Chorvatska:
- Aplikace pro ceny paliv cestou do Chorvatska
- Označení paliva v zahraničí – jak se nesplést? - právě čtete
- Nafta a benzín v Chorvatsku – poradíme, kde natankovat
- Cena nafty a benzínu v Chorvatsku
- Ceny paliv cestou do Chorvatska květen
- Ceny paliv cestou do Chorvatska 2024: Jak to vypadá před sezónou?
- Tankování v Chorvatsku a barva pistole
Představte si, že s jistotou saháte po zelené tankovací pistoli, zasunete ji do plnícího hrdla nádrže svého auta, doplníte plnou a jdete benzín zaplatit. Vyjede vám účtenka, pohledem ji zkontrolujete, ale zaujme vás krajně podezřelá položka „Diesel“. Pokud to zaregistrujete v tomto bodě, je to, jak říkal jeden přední český politik „nevýhra“. Sice jste se nepokusili zážehovému motoru vnutit naftu, ale i tak máte docela problém. Proč? Protože jste natankovali špatné palivo a spolehli jste se na barvu tankovací pistole.
Co na to norma?
Navzdory všeobecnému přesvědčení není nijak normativně dané, jakou barvu má mít tankovací pistole. Ročně kvůli tomu stovky řidičů zamění nevědomky palivo, což řeší odtah, vypuštění nádrže a vyčištění palivového systému, v horším případě nastartují, což může mít daleko horší následky.
Pak tu máme další nešvar, který je rovněž trochu matoucí. Značení paliv totiž neřeší marketingové názvy. U nás se to týká zejména benzínu, který byl dlouhá léta znám jako Natural, starší ročníky si možná pamatují na Special. Jenže ani toto žádná norma nevynucuje a napříč nejen Českou republikou, ale i celou Evropou, je obchodní označení paliv na výrobci, respektive distributorovi.
Kalkulačka cestovního pojištění
Značení paliv podle norem
Označení benzínu
Benzín je značen písmenem E a následujícím číslem. Číslo značí obsah biosložky, tedy ethanolu (proto to E). Pozor, nejde o obsah daný, ale maximální. Zároveň je tím značen i obsah kyslíku v palivu. Například E5 je benzín s obsahem do 2,7 % kyslíku. Pokud tuto hranici přesáhne, musí být označen E10, bez ohledu na obsah biosložky, ta ani nemusí být přítomna. Zkrátka jakmile buď biosložka, nebo kyslík překoná normou danou hladinu, musí se podle toho benzín označit. Dochází tak k paradoxům, že třeba na Slovensku mají prémiové palivo bez biolihu, u kterého je na výdejním stojanu symbol E10.
Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko 🇭🇷
Cena cesty do Chorvatska je ovlivněna dálničními poplatky, mýtným, placenými tunely aj. Vyzkoušejte naši online kalkulačku, která vám vypočítá náklady na cestu do Chorvatska.
Prosím vyberte trasu a další parametry pro kalkulaci cestovních nákladů.
Spočítáme vám orientační náklady na cestu, poradíme kde tankovat, zobrazíme mapu trasy i tipy na zajímavá místa, která stojí za to navštívit.
Výslednou kalkulaci vám zašleme na e-mail.
Další důležitá věc – označení benzínu je vždy v kroužku. Je tak možné ho odlišit od ostatních paliv. Navíc je na autech s rokem výroby 2018 a novějších vždy palivo značeno u hrdla nádrže. Stačí se podívat tam a najít stejný symbol na výdejním stojanu. Podle tohoto označení se nemůžete splést.
Označení nafty
Nafta je označena písmenem B a číslem, případně kombinací písmen XTL. Důležité je, že toto značení je vždy ve čtverečku. Lze tak jednoznačně odlišit benzín od nafty. Opět platí, že novější dieselové vozy mají toto označení i u hrdla nádrže.
B7 je klasická nafta s obsahem biosložky, B10 má biosložky vyšší obsah, stejně jako třeba v zahraničí vídaná nafta B30. XTL je syntetická nafta, existuje i nafta B100, která je vlastně 100% metylester.
Kalkulačka cesty do Chorvatska
Co dělat, když natankujete špatné palivo?
V případě, že se spletete, nestartujte vozidlo a ani neotáčejte klíčkem v zapalování. Vozidlo musíte nechat odtáhnout do servisu, kde dojde k vyčištění palivového systému. Už jenom pootočení klíčkem může znamenat, že čerpadlo si nasaje palivo a tím si jenom problém prohloubíte. Pokud nastartujete s nesprávným palivem, první vteřiny se nebude dít nic špatného, motor poběží na palivo, které je ve vedení. Pak si nasaje palivo, na které není stavěný a dost pravděpodobně to poznáte jak na zvuku agregátu, tak možná i rozsvícením kontrolky poruchy na motoru. Co nejdříve zastavte, nepokračujte v jízdě, protože motor tím s velkou pravděpodobností zničíte.
Povedlo se vám někdy natankovat špatné palivo? Nestyďte se a klidně nám dejte vědět v komentářích.
Online kalkulačka havarijního pojištění
Zdroj médií: Depositphotos.