Značka MG se do historie zapsala výrobou malých sportovních roadsterů. Jejich rod sahá téměř sto let zpět. Po bankrotu v roce 2005 ale MG dostalo diametrálně odlišný směr…
Začátky
Už v roce 1924 založil ve Velké Británii automobilovou značku MG zaměstnanec dealera vozů Morris Williama Morrise, Cecil Kimber. William Morris ostatně vlastnil i značku se symboly MG – Morris Garages. Firma se zprvu zabývala úpravami vozidel Morris. Koneckonců tak vznikl i první prototyp MG s přezdívkou Old Number One. Postupně si ale značka vybudovala vlastní totožnost a jejím výsledkem bylo přejmenování na MG Car Company.
Meziválečné období
Oficiálně se MG stalo automobilkou v roce 1930. A jak se výrobci automobilů v meziválečných letech nejčastěji zviditelňovaly? Ano, pustili se do závodění. Přesně to udělalo i MG a neslo to ovoce. V roce 1933 se MG K3 Magnette stalo první neitalským vozem, který ve střídě do 1 100 kubických centimetrů vyhrál vyčerpávající závod Mille Miglia. Tentýž rok třeba Tazio Nuvolari s MG vytvořil na slavném Tourist Trophy rekord, který zůstal dlouhých 18 let nepokořený. Přesně tak se MG zavedlo jako výrobce malých sportovních aut. Už v roce 1929 započala tradice jména Midget, jakožto dvousedadlového sportovního roadsteru. Jeho čtyřválec OHC poskytoval skromných 20 koní. V různých generacích se Midget vyráběl až do roku 1980.
Dobré časy
Po druhé světové válce se MG dařilo. Američané měli peníze, a tak se britské roadstery ve velkém vyvážely na druhý břeh Atlantiku. V ten čas se vyráběly především vozy řady T. Ačkoliv vycházely z předválečné konstrukce, byly díky svým jízdním vlastnostem velmi oblíbené. Takové MG TD si zahrálo i ve filmu Quentina Tarantina Tenkrát v Hollywoodu, kde se v něm proháněl Roman Polanski.
V padesátých letech prošla značka transformací a stala se součástí koncernu British Motor Company (BMC). Následovala zlatá éra MG. Vše začalo jak jinak než malým sportovním roadsterem. MG MGA zásadně modernizovalo design a vylepšilo vyzkoušenou techniku. Dočkalo se dokonce i verze DOHC, která se chlubila výkonem lehce přes 100 koní. Nakonec se modelů MGA vyrobilo malinko přes 100 000 kusů.
Zkraje šedesátých let bylo MGA nahrazeno novějším modelem MGB s premiérově použitou samonosnou karoserií. MGB se představilo jako roadster, o pár let později ale přišel na trh i model GT s karoserií na hranici hatchback a kupé. Nabízen byl s řadovým čtyřválcem, ve verzi MGC se šestiválcem, ale v sedmdesátých letech se přidala i raritní verze s osmiválcem. Ve výrobě nakonec vydrželo až do roku 1980 a v současnosti je MGB zbožňováno veteránisty.
British Layland
S koncem výroby MGB a s přechodem pod koncern British Layland se z MG stala pouze jakási sportovní verze značky Austin. Přesto se i v této temné době najde zajímavý model. Není jím nic jiného než MG Metro 6R4 – bláznivý speciál rallyové skupiny B, kterému na místě zadních sedaček tloukl třílitrový atmosférický šestiválec Cosworth s původem ve Formuli 1. V rally si sice vetší úspěchy nepřipsalo, ale v rallycrossu se mu povedlo vybojovat mistrovský titul. Ve verzi Clubman se Metro, jako homologační speciál, podívalo i na běžné silnice.
Současnost
Z British Layland se stal Rover Group a na začátku devadesátých let se zákazníci opět dočkali pravého modelu MG. Pod názvem RV8 se ale skrýval starý známý model MGB s osmiválcem a upravenou karoserií. Taky se jich vyrobilo jen necelých 2 000 kusů. V roce 1995 už MG přešlo pod BMW a představilo úspěšný roadster s motorem uprostřed – MG F. Ve výrobě nakonec vydržel, s různými pomlkami a změnou jména na TF, do roku 2011. Byl to mimochodem poslední dvoumístný roadster, který značka, která se právě díky výrobě sporťáků stala legendární, vyrobila.
V MG se ještě jednou vyměnili majitelé a v novém miléniu to značka zoufale zkoušela se sportovními verzemi Roverů – hatchbackem ZR a sedanem a kombi ZS a ZT. Zapomenout nesmíme ani na pokus o superauto - MG XPower SV. Díky vpředu umístěnému osmiválci z Fordu Mustang s maximálním výkonem až 385 koní, se MG SV stalo kultem. Nepříznivé finanční výsledky ale v roce 2005 vyvrcholily bankrotem a s ním všechny sportovní modely MG definitivně skončily.
Práva na znak MG odkoupila čínská skupina Nanjing Automobile Group, která se později spojila s čínským automobilový koncernem SAIC Motor. V čínské režii započal restart MG. Prvním modelem po znovuzrození bylo v roce 2011 MG6, v roce 2014 ho následoval hatchback MG 3, který se dokonce krátce vyráběl ve Velké Británii, než se jeho výroba přesunula do Číny. Pak už ale odstartovala úspěšná ofenzíva SUV modelů, z nichž tři, v podobě MG ZS, HS a EHS, se v roce 2022 dostaly i do České republiky. Kromě toho vznikla elektrické verze SUV ZS, první elektrický kombík MG 5 nebo elektrický hatchback MG 4. Oba jsou netrpělivě očekáváni i na českém trhu.
MG se tak za necelých sto let proměnilo z britského výrobce sporťáků na čínskou automobilku zaměřující se na cenově dostupná rodinná vozidla. Příslibem do budoucna je ponechání vývojového a designového centra ve Velké Británii. S konceptem sportovního roadsteru MG Cyberster navíc hlásí návrat ke kořenům značky. Čas ukáže, jak vážně to čínští majitelé s britskou značkou myslí.