Nový pojem, na který řidiči nejsou zvyklí. Většina jich plus mínus asi tuší, že se tato kapalina lije do auta, ale to je asi tak všechno. Takže nebude jistě na škodu toto téma trošku rozebrat a ujasnit si, k čemu AdBlue slouží a jak to celé funguje.
AdBlue – co to je a co se stane, když v autě dojde
Články na téma AdBlue:
- AdBlue – co to je a co se stane, když dojde - právě čtete
- Seznam čerpacích stanic s AdBlue
- Jak doplnit AdBlue močovinu do auta
- Jaké vybrat AdBlue
- Močovina do auta: Jak ji doplnit?
- Jak dlouhá je životnost AdBlue? Kratší, než jste si mysleli
Už je s námi nějaký čas
Ono vlastně AdBlue není žádná novinka. Už řadu let se používá u nákladních vozů, ale mezi běžnými řidiči se o ní začalo mluvit až v posledních letech. Proč? Protože norma Euro 6 vyžaduje tak nízké emise, že se do nich zkrátka některé dieselové motory nevešly. Způsobů, jak je snížit, je několik a věřte tomu, že AdBlue, ač se to nezdá, je jednou z těch schůdnějších cest. Jak tedy může směs močoviny a vody snižovat emise, které vůz produkuje?
Chemická reakce
Celý systém se nazývá SCR, což v překladu znamená Selektivní Katalytická Redukce. Co se děje s plyny, které zbydou po spálení palivové směsi ve válci asi ví každý, kdo zavítá na náš web – jdou do výfuku. Tam nejprve musejí projít přes filtr pevných částic, který je zbaví sazí. A teď přichází to kouzlo! K výfukovým plynům je poté vstříknut právě AdBlue roztok, který se v horku promění na čpavek a ten rozkládá oxidy dusíku na dusík a vodu, respektive vodní páru. Tento proces si řídící jednotka vozu ovládá sama, řidič nemá šanci do něj zasáhnout.
Smradlavé doplňování
Z pohledu uživatele vozidla se vlastně nic dramatického neděje. Jednou za čas se rozsvítí kontrolka, která značí, že AdBlue kapaliny už v nádržce moc není. Tu pak stačí doplnit, u nových aut se tak děje vedle nádrže, kde je modré víčko. U starších je to horší a plnící hrdlo je v zavazadlovém prostoru, což vyžaduje velkou dávku šikovnosti a opatrnosti při dolévání této nelibě páchnoucí směsi. Doplnění se děje buď z kanystru, který si zakoupíte, ze speciální výdejní pistole na čerpací stanici anebo v servisu, kde si ale tento úkon samozřejmě nechají zaplatit. Jakmile je ale AdBlue roztok doplněn, máte zase na zhruba 15 000 – 20 000 kilometrů pokoj.
Co když dojde?
K tomu, aby vám AdBlue došla je třeba ignorovat hned několik varování palubního počítače a dost dlouho přehlížet kontrolku. Varování se začne objevovat zhruba 600 až 3 000 kilometrů před tím, než roztok dojde, v závislosti na tom, jak to má která automobilka nastavené. V okamžiku, kdy je nádržka na AdBlue prázdná sice vůz pojede, ale jen do prvního zhasnutí motoru. Vyskytne-li se v systému SCR nějaká závada, ujedete maximálně 1 000 kilometrů, po překročení této hranice a zhasnutí motoru už ho opět nenatočíte.
Málokdy se porouchá
Může to na první pohled vypadat hrozivě, mít v autě další systém, který něco někam vstřikuje. Pravda je taková, že řidič se většinou opravdu musí postarat akorát o včasné doplnění AdBlue roztoku, což se u drtivé většiny bude dít jednou, dvakrát za rok. Zkušenosti servisů potvrzují, že SCR systém je relativně bezporuchový a pokud bychom ho porovnali s alternativními způsoby snižování emisí u dieselových motorů, tak je to, jak se říká, “nejmenší zlo”.