Aditiva jsou velké téma. Dnes se zaměříme na výběr toho nejlepšího, což nutně nemusí znamenat, že je také nejdražší. A podíváme se jak na aditiva do benzínu, tak na aditiva do nafty.
Jaké je nejlepší aditivum do paliva?
Články na téma palivová aditiva:
- Jaké je nejlepší aditivum do paliva? - právě čtete
- Typy a druhy aditiv
- Jaké jsou typy a druhy aditiv do paliva
- Aditiva do nafty i benzínu a jejich dávkování
Chceme-li hodnotit efekt aditiv, je nejlepší zeptat se přímo uživatelů a eventuálně automechaniků. Vycházet tedy budeme z hodnocení v testech, z hodnocení uživatelů, ale i ze zkušeností servisů. Rozhodně nebudeme řešit složení a mimo časové možnosti jsou i testy laboratorní, na které bychom museli vybrat nebo dokonce vymyslet vhodnou a férovou metodiku.
Aditiva do benzínu
Ekolube Benzín Aditiv
Výrobce se chlubí tím, že jeho produkt zvládne eliminovat vodu v palivu, dekarbonizuje pístní a ventilovou skupinu a maže pohyblivé části čerpadel, vstřikovačů a ventilů. 450 ml balení se dá sehnat do 150 korun a vystačí podle doporučeného dávkování na zhruba 50 litrů benzínu. Doporučuje se použít jednou za 3 000 kilometrů v zimě a co 5 000 kilometrů v letním období. Pro namáhané motory pak jedno balení na každé tankování.
Uživatelé chválí snížení hluku motoru a celkové zklidnění chodu, zejména pak za studena. Někteří pozorují lepší zrychlení a o malinko nižší spotřebu. Dle slov automechanika, který má s fproduktem zkušenost, je skutečně pozorovatelný čisticí efekt v palivové soustavě. Vyžaduje to však pravidelné používání.
Nakupte aditiva do benzínu a nafty
Liqui Moly Motor System Reiniger
Známý německý výrobce je často chválen za kvalitu zejména svých maziv. Tři deci aditiva se dají koupit do dvou set korun a dávka vystačí maximálně na 75 litrů benzínu.
Řidiči, kteří palivo tímto produktem obohacují, se shodují, že motor má klidnější chod a lépe startuje (což může souviset s čistícím efektem na palivovou soustavu). Překvapivě málo jich konstatuje, že by cítili lepší výkon nebo nižší spotřebu. Automechanici, a to i v zahraničí, Liqui Moly hojně doporučují.
VIF Super Benzin Aditiv
Výrobce z Rakouska se chlubí na obale kdečím. Od obligátního čištění systému, přes nižší spotřebu, až po delší životnost motoru. Půl litru aditiva si cení na zhruba 180 korun a plechovka vydrží i poměrně dlouho, protože jedna odměrka ve víčku je na 20 litrů paliva.
Uživatelé, ale i odborníci hodnotí VIF snad nejlépe ze všech běžně dostupných aditiv. Je velmi chválen, a to i přesto, že vychází nejlevněji v poměru cena/objem. Zklidní motor, zlepší spotřebu a čistí i moderní přímovstřikové motory, které trpí na karbonování. Jediným nedostatkem je balení, které není ideální a je potřeba dávat si pozor na správné zavření. Pokud totiž zavřete plechovku plastovým víčkem "přes závit", může se aditivum dostat ven z plechovky a jeho zápach není zrovna vábný. A jako bonus jde hodně špatně dolů z textilních materiálů.
Aditiva do nafty
VIF Super Diesel Aditiv
Nemá smysl chodit kolem horké kaše. Platí víceméně to, co u VIF pro motory benzínové. Opět vítězí v testech a u uživatelů si tato plechovka v trochu retro designu vydobyla tu nejlepší pověst. Dlouhodobý provoz motoru s tímto aditivem má za následek lepší starty a klidnější chod. To potvrzuji i já jako dlouholetý uživatel.
Stejně tak bohužel musím potvrdit stížnost na zavírání plechovky - i já jezdil nějaký čas se zápachem aditiva v autě a také jsem celé jedno nedělní odpoledne čistil podlážku v kufru. Pokud výrobce i tohle doladí, nemá produkt chybu. K dostání je zimní i letní varianta, pro opravdu velké fanoušky aditivace je pak pětilitrové nebo dokonce desetilitrové balení.
Millers Oils Diesel Injector Cleaner
Kolem dvou set korun za balení, které vystačí na 60 litrů nafty, dělá z tohoto aditiva jedno z těch dražších. Výrobce se "nečekaně" chlubí čistícími schopnostmi, snížením hlučnosti motoru a zvýšením výkonu.
Minimálně to zvýšení výkonu snad nikdo nepotvrzuje, téměř jednohlasně se ale z internetových fór ozývá, že kouřivost se dost snížila. Názor z autoservisů se nám sehnat nepodařilo, každopádně prý, podobně jako jiné produkty, zklidňuje chod motoru. Zajímavá byla jedna zkušenost ze zahraničního fóra, kde po dvojí aplikaci tohoto aditiva přestalo auto při prudkém přidání plynu padat do nouzového režimu. Náhoda? Možná, ale možná taky moderní common rail jen potřeboval trochu pročistit vstřikovače.
Sheron Diesel Aditiv
Značka Sheron je na českých čerpacích stanicích a v obchodech s autodíly často k vidění. Cenově patří k těm dostupnějším, kvalitou se ale obvykle neřadí mezi nějaké top produkty. To v případě aditiva do nafty potvrzují i testy. Na druhou stranu - lepší levné aditivum než žádné a tento výrobek ani vlastně nic zvláštního neslibuje.
Uživatelé nechválí nějaké zázračné zklidnění motoru, odstranění hlučných startů, ani nic podobného. Shodují se ale, že v zimě je Sheron Diesel Aditiv spíše jakási jistota - nafta nevytvoří krystalky. Za cenu něco málo přes stovku je to velice dostupné aditivum.