PRÁCE 🧰

Arktická nafta je mimo extrémní podmínky zbytečnost

16. 1. 2025 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Zimní náplně a kapaliny

Jsou určité specifické podmínky, na které nestačí běžná zimní nafta. Jedná se o extrémní mrazy, kdy se i v zimní naftě mohou začít tvořit krystalky, které pak ucpou palivový filtr. Do takto nízkých teplot je určená nafta arktická

Arktická nafta je mimo extrémní podmínky zbytečnost

Články na téma arktická nafta:

  1. Arktická nafta – prodej není zákonem nijak nařízen ani regulován
  2. Arktická nafta – kde ji seženete? - právě čtete

Běžná nafta zvládne leccos

Standardní zimní nafta s přehledem zvládne teploty i –20 °C. Na čerpacích stanicích v období od 1. prosince do 28. února nekoupíte palivo pro diesel s horší filtrovatelností. Rafinerie však zimní naftu dodávají už od 16. listopadu (a končí s tím posledního února), takže obvykle už několik posledních listopadových dnů řidiči tankují nikoliv přechodovou, ale zimní naftu. Akorát o tom většinou neví. 

Arktická nafta – prodej

Primárně pro skutečně extrémní podmínky slouží nafta arktická. Její prodej není nijak legislativně upraven a je tedy na provozovatelích čerpacích stanic, zdali ji do sortimentu zařadí nebo ne. Děje se tak typicky v horských oblastech nebo tam, kde je jednoduše větší zima než ve zbytku Česka. 

Arktická motorová nafta má filtrovatelnost -32 °C a teplotu vylučování parafinů -22 °C. Nepoužívají ji ale jenom řidiči, odebírají ji i ozbrojené složky, dopravní podniky, nebo třeba provozovatelé mobilních sítí jako palivo pro generátory. Krom toho ji vyžadují i automobilky jako prvonáplň pro dieselové motory

Potřebujete arktickou naftu? 

Spousta řidičů tankuje tento druh paliva ani ne tak proto, že by to potřebovali, ale spíš „pro jistotu“. Samozřejmě je to jejich věc, ale ne nadarmo se třeba v Praze s arktickou naftou nesetkáte, protože dovážet ji tam není příliš efektivní – není potřeba. Proto pokud nemíříte třeba na hory, skutečně vám stačí naprosto běžná zimní nafta

Zakalená nafta 

Při popisu vlastností jsme se otřeli o teplotu vylučování parafínů, která je nápadně nižší, než bod filtrovatelnosti. Tato teplota se také někdy nazývá „bod zákalu“. Při jejím dosažení se parafíny skutečně začnou z paliva oddělovat, a to při určité teplotě, která je vyšší než teplota, kdy už není nafta filtrovatelná. Projevuje se o i zakalením – po natankování máte naftu čirou, ale třeba druhý den ráno může být skutečně kalná, nejedná se však o vadu. Kal jsou právě malé krystalky parafínů, ale ty jsou až do dosažení hranice filtrovatelnosti tak malé, že projdou filtrem a neucpou jej. Může se tak stát až při delší odstávce za teplot nižších než bod zákalu, ale ještě před dosažením bodu filtrovatelnosti (teploty filtrovatelnosti). Pokud je čerpadlo nasaje, tak i menší krystalky mohou palivový filtr ucpat. Netušíme, jestli se to někdy někomu přihodilo, ale čistě teoreticky to možné je. 

Zdroj info: čepro, čappo, orlen.
Zdroj médií: Depositphotos.

Jakou značku autobaterií považujete za nejkvalitnější?

Banner 1 345
15 %
Bosch 1 334
14 %
Exide 2 120
23 %
Varta 3 108
34 %
Yuasa 807
9 %
Jiná 544
6 %

Podobné články