Arktická nafta je pojem znějící, že jde o nějaké hodně speciální palivo, které tankují polární výpravy. A popravdě to není daleko od pravdy. Arktickou naftu nemá moc smysl tankovat, pokud bydlíte třeba ve městě nebo v nížinách.
Prodej arktické nafty není zákonem nijak nařízen ani regulován
Články na téma pohonné hmoty:
- Jak poznat kvalitní palivo
- Benzín nebo nafta, co vyhrává?
- Paliva pro vznětový a zážehový motor
- Čím se liší zimní nafta a od kdy se prodává?
- Zimní nafta umí způsobit pořádné problémy
- Značení paliv není tak jednoznačné, jak na první pohled vypadá
- Přechodová nafta
- Filtrovatelnost nafty
- Arktická nafta – prodej není zákonem nijak nařízen ani regulován - právě čtete
- Od kdy se prodává zimní nafta?
- Syntetická paliva
- Výhody vysokooktanových paliv
- Přechodová nafta – od dnešního dne ji tankujete
Arktická nafta vs. zimní nafta
Pro zimní období jsou určené dva druhy nafty. Od 1. 12. do 28. 2. musejí čerpací stanice prodávat naftu s filtrovatelností do -20 °C. To znamená, že i za této teploty nafta projde filtrem a nedojde k jejímu zamrznutí (což popravdě není příliš přesný pojem, jak si vysvětlíme později). Čerpací stanice ji musejí prodávat, od začátku prosince do konce února zkrátka nesmějí prodávat naftu s filtrovatelností horší než -20 °C, je to dané zákonem.
Arktická nafta – prodej
Motorová nafta tř. 2 pro arktické klima má oproti zimní naftě snížený bod filtrovatelnosti na -32 °C. Její použití je však čistě na provozovateli nebo majiteli čerpací stanice. Zákon ji nepřikazuje, ale ani nezakazuje prodávat. Obvykle ji však najdete v oblastech, kde lze v zimě očekávat skutečně silné mrazy – na horách, na Vysočině, případně v podhorských oblastech. Populární je zejména tehdy, kdy jsou teploty v noci opravdu hluboko pod -10 °C. Lepší filtrovatelnosti se dosahuje aditivy, v tomto případě modifikátory krystalické struktury parafinů.
Také čtěte
Jestli jezdíte akorát v Praze a jejím okolí, patrně arktickou naftu nebudete potřebovat nikdy, maximálně pokud přijdou opravdu hodně tuhé a déle trvající mrazy. Kdo ji však využívá často, jsou třeba vozidla horské služby, hotelová taxi horských hotelů a další.
Arktickou naftu berte do generátorů
Tento druh nafty se nepoužívá jenom pro provoz dieselových vozidel, ale rozváží se i jako palivo pro záložní generátory třeba mobilních operátorů. Zde nejde ani tak o její odolnost vůči mrazům, ale spíš o fakt, že v ní není biosložka. Ta totiž způsobuje degradaci nafty, a to v závislosti na tom, jak velký podíl v palivu má. Například 100% bionaftu je potřeba spotřebovat do měsíce od natankování, u klasické nafty se jedná o tři měsíce. Arktická nafta je vlastně obdobou nafty prémiové, takže biosložku nemá, za to obsahuje více pro motor a vstřikovače prospěšných aditiv.
Arktická nafta a ředění s letní
Pakliže se vám stane, že v nádrži zůstane letní nebo přechodová nafta a blíží se mrazy, můžete zkusit dotankovat naftu arktickou, čímž se obě paliva promíchají. Výsledná směs sice nebude mít parametry arktické nafty, ale dost možná se bude blížit naftě zimní, záleží samozřejmě na poměru obou naft. Je to řešení třeba pro ty, co moc nejezdí, mají auto v garáži a chystají se na hory, kde logicky očekávají mrazivé počasí.
Zdroj médií: Depositphotos.