Rychlonabíjení není jen doménou elektrických aut. Dá se tak nabíjet i klasická autobaterie, jenže to na ni nemá úplně dobrý vliv.
Autobaterie a rychlonabíjení
Články na téma nabíjení baterie:
Klasická autobaterie se teoreticky nabíjí lineární nabíječkou po dobu deseti hodin proudem o hodnotě rovnající se kapacitě akumulátoru vydělenou deseti. Jenže co když nemůžeme čekat tak dlouho? Je možné proud třeba na dvojnásobek zvednout a dobu nabíjení tím zkrátit na polovinu?
Pomalejší nabíjení = lepší nabíjení
Pro všechny akumulátory platí, že čím pomaleji je nabíjíme, tím je to pro jejich životnost lepší. Především vlivem vyššího zahřívání dochází u baterií k jejich rychlému opotřebení a ztrátě kapacity. Pro příklad moderní mobilní telefony, které je možné nabíjet vysokým výkonem – zkuste to a třeba při nabití na 60 % telefon vezměte do ruky. Bude pravděpodobně dost teplý, což způsobuje vysoký nabíjecí výkon a s tím spojené teplo, které nestíhá odcházet. A to jsou baterie ve smartphonech vývojově o několik dekád napřed, než je klasický 12V akumulátor se zaplavenými elektrodami!
Raději nastartujte přes kabely
Proto pokud nutně nepotřebujete třeba za hodinu autem odjet, rychlonabíjení se vyhněte. Některé chytré nabíječky tuto funkci mají a skutečně zvládnou totálně vytřískanou baterii nabíjet tak rychle, že za tři hodiny je možné s autem bez problémů odjet. V takové situaci však je lepší, pokud je to možné, nahodit motor auta přes kabely jiného vozu a nechat akumulátor nabíjet klasicky přes alternátor jízdou, nebo použít startovací booster. Ideální samozřejmě je, nenechat autobaterii vybít do té míry, že není schopna nastartovat auto. Pak je tu ještě jedna možnost – některé nabíječky autobaterií umějí ukázat, že baterie sice není zcela nabitá, ale už zvládne motor bez problémů nastartovat, takže je možné vyjet.
Starší akumulátor znamená vyšší vnitřní odpor
Pozor na rychlonabíjení starých autobaterií, které jsou na konci své životnosti! Ty mají obvykle dost zasulfatované elektrody a vyšší vnitřní odpor, který je právě tím, co zahřívání při nabíjení způsobuje. Odpor autobaterie, které je třeba osm let, bude už dost vysoký, takže i zahřívání bude dramaticky vyšší, než je u autobaterie nové.
Jaktože u elektromobilu to jde?
Možná si říkáte, jak je možné, že klasickou autobaterii není možné nabíjet, kdežto v elektromobilech jsou akumulátory, které mají kapacitu třeba 80 kWh a jejich nabíjení zabere 30 minut až hodinu? Je to jednak tím, že v elektrických autech jsou daleko pokročilejší baterie, které snášejí lépe i rychlonabíjení a pak jsou také velmi dobře chlazené. Elektromobily mají obvykle speciální chladicí okruh určený jenom pro potřeby baterie, kde jsou jednotlivé články ochlazovány v průběhu celého dobíjecího procesu. Navíc si systém neustále hlídá jejich teplotu a podle toho upravuje nabíjecí výkon.
Zdroj médií: Depositphotos.