V diskusích se často objevuje otázka, zdali je bezpečné nabíjet autobaterii pomocí nabíječky, když není odpojená od auta. Ano, bezpečné to je, ba dokonce to automobilky doporučují.
Nabíjení autobaterie v autě bez odpojení
![Je problém dobíjet autobaterii bez odpojení?](/data/blog-article/illustration/orig/je-problem-dobijet-autobaterii-bez-odpojeni.jpg)
Články na téma nabíjení baterie:
- Typy baterií a použitelné nabíjecí zdroje
- Nabíjení bezúdržbové autobaterie
- Rychlonabíjení autobaterie
- Nabíječka gelových baterií
- Jak poznat nabitou autobaterii
- Je problém dobíjet autobaterii bez odpojení? - právě čtete
- Nabíjecí proud autobaterie – tabulka
Nabíjet autobaterii je zejména u novějších vozů potřeba, pakliže chcete prodloužit její životnost. „Zázrak“ jménem inteligentní dobíjení totiž umí s kondicí akumulátoru pěkně zamávat. Dobíjení dnes už neběží neustále na plno napětím 14,5 V, ale odpojuje se podle potřeby. Autobaterie tak neustále cykluje, protože řídící jednotka odpojuje jakoukoliv zbytečnou zátěž alternátoru a raději tak nechá palubní síť auta běžet klidně z akumulátoru, která následně nabíjí napětím přesahujícím 15 V, tedy co nejrychleji. Jednou za měsíc nabít autobaterii do plna nabíječkou tedy není na škodu, naopak jí to jenom prospěje.
Dobíjení autobaterie v autě
Spousta řidičů ovšem řeší, zdali je dobrý nápad akumulátor před nabíjením vyndat, nebo ho ponechat v autě a nabíječku na něj normálně připojit. U starších aut je to víceméně asi jedno, přesto doporučujeme autobaterii ponechat připojenou. Vyndávat ji je zbytečná práce, navíc se odpojením vymažou všechny adaptační hodnoty řídících jednotek, nastavení autorádia a podobně.
U novějších vozů je naopak dokonce žádoucí baterii ponechat připojenou, proč? Řídící jednotka totiž průběžně monitoruje stav akumulátoru, jeho napětí a podle toho ho nabíjí. Pokud jí baterii vezmete vybitou nebo napůl vybitou a vrátíte ji zpět nabitou, neví, co si o tom myslet. Proto je fajn nabíjet autobaterii připojenou, řídící jednotka se tak dozví, že se něco takového děje, je na to připravena a počítá s tím.
I proto je důležité, nepřipojovat nabíječku přímo na akumulátor. Výrobci aut většinou v manuálu uvádějí, že kladný pól se připojuje přímo na autobaterii, ale záporný se připojuje na kostřící bod. A to platí nejen pro nabíječky inteligentní, které si nabíjení řídí samy, ale i pro starší typ s nastavitelným proudem. Viz. obrázek z manuálu ke Škodě Fabia 4. generace.
Výměna autobaterie
S výše uvedeným doporučením neodpojovat autobaterii souvisí i její výměna. Při té totiž logicky k odpojení dojít musí. Správně by se mělo řídící jednotce prostřednictvím napojení na diagnostiku oznámit, že dostala nový akumulátor a také je potřeba jí sdělit, jaký. Předpokladem je, že si majitel auta pořídí autobaterii, kterou automobilka pro dané vozidlo schvaluje. Nabíjení se nové baterii přizpůsobí, upraví se dobíjecí proud a frekvence dobíjení a řídící jednotka bude počítat s plnou kapacitou nového akumulátoru.
Pakliže tento krok vynecháte a baterii si vyměníte doma bez potřebného servisního zásahu do diagnostiky, zdánlivě se nestane nic. Možná první dva tři dny nepůjde stop-start systém, nicméně řídící jednotka nebude vědět, co si o autobaterii myslet. Nebude počítat s tím, že je nová, bude ji dobíjet málo a životnost baterie tím rapidně klesne.
Zdroj médií: Depositphotos, Škoda.
Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?
Diskuze (7)
Výměna akumulátoru
Při výměně akumulátoru musí mít nový
akumulátor shodnou kapacitu, napětí (12
voltů), povolené proudové zatížení a stejnou
velikost. Vhodnými typy akumulátorů
disponují servisy Škoda.
Já ji mám jako druhý majitel a tak nezjistím zda předchozí tam nedal jinou baterku než je tam potřebná.