Ministr průmyslu, obchodu a současně ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že kvůli nekončící koronavirové krizi ubývají nákladním dopravcům jejich zahraniční zakázky. Ty po nich postupně přebírá levnější konkurence z východu. Snížením spotřební daně na naftu by jim stát mohl pomoci.
Bude v Česku levnější nafta? Stát by tak mohl pomoci firmám
Cena nafty by mohla klesnout o jednu až dvě koruny za litr. Opatření by také platilo i pro osobní auta. "Přeprava zboží byla v České republice v roce 2015 na úrovni 63 milionů tun a dnes 29 milionů a dál klesá. Jedním z důvodů je právě spotřební daň, která nás zejména ve srovnání s Polskem velmi handicapuje. Tam je cena nafty o 20 procent levnější. A to je to, co dneska naše kamioňáky likviduje," uvedl dále Havlíček.
Aktuálně se litr nafty v Česku pohybuje v průměru kolem 27,23 korun a je o padesátník levnější než benzin. Podle Havlíčka v rozhovoru pro Lidové noviny by snížení mohlo být až od 20 procent z dnešních 10,95 korun z každého litru. Méně přijatelnou variantou je možné snížení „jen“ o 10 procent, tedy o korunu na litr nafty. V Česku jezdí více než dva miliony vozů s dieselovým motorem.
Jednání o úpravě této spotřební daně potvrdilo i ministerstvo financí, parlamentu by ji resort mohl předložit na podzim. Loni stát vybral za spotřební daň z nafty 64 miliard korun. Snížení daně o korunu by při současné míře tankování snížilo příjmy státu zhruba na 59 miliardy korun.
Nafta v současnosti tvoří asi třetinu celkových nákladů dopravců. Ti proto podporují snížení daně o pětinu, což by podle nich vyrovnalo cenu nafty v Česku oproti Polsku.
Podle generálního tajemníka sdružení Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře by se tím i zvýšilo tankování v ČR, a to i od zahraničních dopravců, kteří přes Česko projíždějí. Zejména východní dopravci se totiž tankování v Česku vyhýbají obloukem a nepřispívají tak ani do státního rozpočtu. Vlivem téhle situace prý přichází rozpočet státu o dvě miliardy korun ročně.
Informace přinesl web lidovky.cz.