Mezi světovými výrobci nabízejí české e-shopy a pneuservisy i pláště od firmy s českým původem a zajímavou historií.
Příběh českých pneumatik Barum
Články na téma pneumatiky Barum:
- Příběh českých pneumatik Barum - právě čtete
- Pneumatiky Barum
- Známe levné pneumatiky Barum na léto
- Barum pneumatiky: Dá se vybrat z nabídek sezonních pneumatik?
- Barum Polaris 5 aneb Nejoblíbenější zimní pneumatiky?
- Celoroční pneumatiky Barum Quartaris 5
- Letní pneu Barum Bravuris 5HM
- Pneu Barum Bravuris a alternativy
- Zimní pneu Barum Polaris 6
A s potěšením musíme konstatovat, že zejména mezi českými a slovenskými motoristy se pneumatikám Barum daří. Tradice a většinou velice slušný poměr kvality a ceny, jsou silnými prodejními argumenty.
Obutí od Bati
Barum je snad nejznámější českou pneumatikářskou značkou. Je to silné jméno, které jsem i já slýchával z úst dědečka, když se chystal pořídit nové obutí na svoji perfektně udržovanou stodvacítku. “Barumka” je zkrátka pojem. Málokdo už ale ví, že značka má částečně původ u slavného českého obuvníka Tomáše Bati. Toho totiž trápily vysoké náklady na přepravu zboží, které vznikalo v jeho továrnách. Nákladní automobily totiž v té době neměly jinou možnost, než obouvat pneumatiky zahraniční výroby.
Zkusím to sám!
A tak se český velikán rozhodl, že si bude pláště vyrábět sám a to přímo pod značkou Baťa. V roce 1932 tak bylo k dostání obutí za oproti konkurenci o dost nižší cenu, která byla bezmála třetinová. Poptávka rostla a bylo nutné rozšiřovat výrobu, která před válkou, v roce 1939, činila na čtvrt milionu kusů. V roce 1945 přišlo znárodnění většiny majetku slavné rodiny a z Baťových závodů se tak stal národní podnik Baťa. O dva roky později pak přichází spojení se značkami Rubena, Mitas a Matador, čímž vzniká nová obchodní značka Barum, která zaštiťovala výrobu prakticky všech gumárenských výrobků v tehdejší ČSR.
Z Otrokovic do celého světa
Produkce byla nadále zvyšována a v roce 1963 bylo rozhodnuto o výstavbě nové továrny v Otrokovicích. V roce 1966 byla tedy zahájena stavba nového a moderního závodu, který byl dimenzován na výrobu zhruba 2,5 milionu plášťů ročně. Roku 1971 byla v Otrokovicích vylisována první radiální pneumatika a o rok později tehdejší politické špičky slavnostně spustily provoz. Výrobky byly následně vyváženy nejen do Evropy, ale i do zemí severní Afriky a do Asie.
Spojení s gigantem
V roce 1990 se z Barumky stává akciová společnost, což byl v podstatě přípravný krok vedoucí k privatizaci podniku. Zároveň to byla doba, kdy většinu světového trhu ovládalo 8 největších pneumatikářských společností. Relativně malá firma Barum by tak prakticky neměla šanci na samostatné přežití. A tak začala jednání s německým gigantem Continental, který od 1. března roku 1993 vzal značku Barum pod svá křídla. Modernizace otrokovického závodu umožnila navýšit výrobu při zachování téměř konstantního počtu zaměstnanců a produkce plášťů tak pokračuje dodnes.