PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Baterie do elektromobilu a její cena nadále stoupá

7. 2. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Baterie v elektrických vozech

Není tajemstvím, co stojí za vysokou cenou elektrických aut. Jsou to baterie, respektive jejich stále velmi vysoké ceny. Ty měly klesat, avšak v poslední době stoupají.

Ceny baterií elektromobilů jdou nahoru

Články na téma cena baterie v elektroautech:

  1. Kolik stojí baterie do elektromobilu?
  2. Ceny baterií elektromobilů jdou nahoru - právě čtete
  3. Cena baterie elektromobilu
  4. Kolik stojí výměna baterie v Tesle

Cena baterie do elektromobilu

S cenami trakčních akumulátorů pro elektromobily se to má zhruba tak, že jejich cena se pro lepší porovnávání uvádí v dolarech za kilowatthodinu kapacity. V roce 2010 byla cena za jednu kilowatthodinu kapacity přes 1100 USD. To znamená podle dnešního kurzu zhruba 25 tisíc korun. A aby elektrické auto někam dojelo, potřebuje trakční baterii o kapacitě řekněme 60 kWh, což znamená, že celý akumulátor by vyšel na 1,5 milionu korun.

Magickou hranicí má být cena 100 dolarů za kilowatthodinu. Velmi dlouho jsme sledovali pokles cen baterií a mnoho médií veřejnost ujišťovalo, že se na „stovku“ dostaneme již brzy a bude to znamenat lepší dostupnost elektrických aut, často se mluvilo i o cenové paritě se spalováky. V průběhu roku 2021 se akumulátory pohybovaly někdy kolem 140 USD za kilowatthodinu, což bylo vlastně v pořádku, protože cena skutečně postupně klesala, v polovině roku 2022 jsme byli někde kolem 120 USD/kWh. Bylo to dáno především masivním nárůstem výroby a poptávkou po elektromobilech, pravda, obvykle hojně dotovaných.

Jenže poptávka vzrostla způsobem, že trh postupně přestal stíhat. Pokud má civilizovaný svět přesednout do aut na baterky, je potřeba hodně, ale skutečně hodně akumulátorů. Jak výrobní kapacity, tak zásoby surovin jsou však dost omezené. Se stoupající poptávkou přišel logický nárůst cen, protože výrobci elektromobilů se začali o baterie tak trochu přetahovat. Aktuálně tak cena roste a podle předpovědí se má v následujících třech letech vracet na 138 USD. Poté, někdy kolem roku 2030, by měly začít opět klesat a dokonce podlézt onu avizovanou hranici 100 dolarů za kilowatthodinu.

Baterie pro elektromobily a potřebné suroviny

Podstatou celého problému je lithium a také třeba nikl. Cena lithia vyrostla podle analýz E Source (mezinárodně uznávaná firma zabývající se vším kolem udržitelných technologií) o 900 % za poslední dva roky, přičemž nových projektů těžby není dostatek. Poptávka tak nebude uspokojena ani v následujících letech a reálně hrozí, že zájemci o elektromobily budou muset i několik let čekat, než na ně přijde řada. Automobilky vyrobí dostatek aut, ale nebudou do nich mít akumulátory.

Nejsou to ale jenom elektromobily, své si potřebují ukousnout i stacionární úložiště energie. Opět se vrátíme do minulosti k jedné skvělé myšlence – energii z fotovoltaiky je možné ukládat to baterií, které už v elektroautech dosloužily (nemají dostatečnou kapacitu), ale ještě třeba dekádu zvládnout ukládat energii ze slunce. Zde se setkáváme s problémem příliš rychlého a trochu násilně tlačeného rozvoje elektromobility, což s sebou přineslo i nedostatek „ojetých“ akumulátorů právě třeba pro domácí úložiště. Namísto levnějších opotřebovaných akumulátorů tak většina zákazníků pořizuje baterie nové, čímž ukusuje dost velký podíl z trhu (údajně až 29 %).

Čekací pořadník na auta?

Jsme tedy, jak se zdá, v pasti. Zlevnění elektrických aut je zatím v nedohlednu, dočkáme se naopak spíše zdražení. Může nakonec dojít k paradoxní situaci, kdy už v prodeji budou pouze a jenom elektrická auta, ale zájemci o ně si budou muset nějaký čas počkat, takže reálně budou odkázáni na MHD, případně ojeté spalováky.

Zdroj info: E Source, electrek.
Zdroj médií: Tesla.

Podobné články