I přes některé opravdu skvělé vlastnosti mají elektromobily i svá negativa. Jedním z nich je snížení dojezdu za nízkých teplot, tedy typicky v zimě. Jak dramatické to ale je? A jde s tím něco dělat?
Elektromobil a dojezd v zimě
Články na téma dojezd elektroaut:
- Dojezd elektromobilu v zimě - opravdu je to taková mizérie?
- Dojezd elektromobilů - jak moc se liší ve skutečnosti?
- Dojezd elektromobilů v zimě - právě čtete
- Elektromobil s nejdelším dojezdem
- WLTP norma pro elektromobily
- Jak dojet s elektromobilem co nejdál
- Energetická hustota – co to je?
- Porovnání plánování trasy Volvo EX30 vs. Škoda Enyaq
Tím hlavním problémem, který způsobuje snížení dojezdu elektromobilu, je kapacita baterie. Ta, když to trochu zjednodušíme, s klesající teplotou ztrácí svoji využitelnou kapacitu. To je problém hlavně v zimě a zejména pro elektromobily, které parkují venku.
Zmrzlá baterie
V případě parkování s autem zapojeným do zásuvky umožňují některé elektromobily s pokročilým chlazením/ohřevem akumulátoru zadat do mobilní aplikace čas odjezdu. Palubní počítač se už postará o to, aby byla baterka v optimální teplotě a jako bonus zvládne vyhřát i interiér. Další průběžný ohřev si pak auto zajistí samo za jízdy, na což ale padne další energie navíc. Vyjde to ale daleko výhodněji, než jízda se studenou baterkou.
Online inzeráty elektroaut a hybridních vozů
Tepelný komfort posádky umí taky dost z dojezdu ukousnout. Ve výhodě jsou elektromobily, které si řeší vytápění tepelným čerpadlem, což je efektivnější, než standardní topení.
V USA skoro o polovinu
A jak je to v praxi? Na to existuje hned několik průzkumů. V Americe testovali 20 vozů v doslova laboratorních podmínkách a v průměru zaznamenali snížení dojezdu při -7°C o relativně přijatelných 12 %. V okamžiku, kdy zapnuli topení, snížil se dojezd o 41 %.
Norská praxe je dost odlišná
Trochu jinak na to šli Norové. Ti se rozhodli pro test v reálných podmínkách a výsledek se od amerického testu dost lišil. Nutno podotknout, že v Norsku vztahovali snížení k dojezdu uváděnému výrobci (dle WLTP normy). Aby byly výsledky co nejvíce vypovídající, byl interiér vozu vždy vytápěn na 20°C a bylo zapnuté vyhřívání sedačky. Výsledkem byl dojezd snížený o 18,5 % oproti oficiálnímu, což není nijak dramatické.
V praxi bychom počítali s tím, že za mrazů se holt dojezd u auta na baterky sníží o čtvrtinu, ať je tam nějaká rezerva a podle toho případně elektromobil vybírali. S ohledem na to, že většina řidičů denně neujede více než 60 kilometrů (což ujede každý dnešní elektromobil), nemá toto smysl nijak řešit a vybírat auto primárně podle dojezdu. Pokud už se dostanete do situace, kdy budete potřebovat skutečně dojet co nejdál, vypněte topení a veškeré zbytečné příslušenství. Pár kilometrů k dobru to hodí.