🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Cestování autem vs. hromadnou dopravou

30. 9. 2024 4 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Názory

Tlak na potlačení IAD (individuální automobilové dopravy) je čím dál větší. Jaké výhody má proti ní doprava hromadná?

Cestování autem vs. hromadnou dopravou

Obvykle podobné tendence přicházejí ze západu, s omezováním provozu aut zejména ve městech tomu není jinak. Obvyklý trend je dojet do města a na jeho okraji přesednout z motorového vozidla třeba na tramvaj nebo metro. Jak moc velký problém to je, si musí vyhodnotit každý sám. Zatím máme možnost volby, což je docela fajn.

Auto – výhody a nevýhody

  • Auto je drahé, což nelze relativizovat, je to jednoduše fakt. I ojetina za 50 tisíc korun vyžaduje servis, pojištění, pneumatiky a jednou za dva roky STK. Hned po bydlení je největším výdajem u většiny českých rodin právě auto. Když si rozpočítáte, kolik za něj třeba za pět let zaplatíte, dojdete k docela solidní částce. Vydělte to počtem měsíců a budete se divit, kolik vám auto z výplaty pravidelně ukusuje.
  • Komfort přepravy z místa na místo je opravdu nesrovnatelný. Pokud si vůz udržujete alespoň trochu v čistotě, máte svůj vlastní malý prostor. Nesdílíte ho s jinými lidmi, jejich pachy a tělesnými tekutinami, optimální teplotu si určujete vy a nikdo vám nekýchá do obličeje.
  • Přepravní kapacita auta je obvykle čtyři nebo pět lidí. Ve srovnání třeba s autobusem je to velmi neefektivní způsob přepravy. Jenže do kufru hodíte nejen brašnu s laptopem, ale i třeba věci na odpolední sport a cestou z něj se můžete ještě zastavit do práce. Kdo někdy cestoval s dětmi, ví, že potomstvo je extrémně náročné na zavazadla. V případě menších dětí musíte vzít veškerou potřebnou výbavu, pleny, jídlo, náhradní oblečení a podobně. Představa, že jedete na týdenní pobyt na chatě s dětmi autobusem, je noční můra většiny rodičů.
  • Vyjedete kdy chcete, když si zapomenete něco doma, tak se prostě vrátíte. Nejste ten, kdo se musí přizpůsobit jízdnímu řádu, vy ho určujete. Když jedete na schůzku moc brzy, klidně se můžete ještě zastavit v cukrárně cestou, netvrdnete na zastávce při čekání na spoj.
  • Co do rychlosti má auto většinou na delší vzdálenosti navrch. Jedete-li dvě zastávky, tak než najdete parkování, zvládnete to hromadnou dopravou třikrát. Pakliže pojedete z jednoho konce Prahy na druhý, je auto skoro vždy rychlejší. A to i přesto, že vedení města se snaží všemi možnými prostředky o opak.

Hromadná doprava – výhody a nevýhody

  • Opět začneme cenou. Tady totiž vítězí veřejná doprava ve městech na celé čáře. Ano, Praha silně „hromadku“ dotuje a za 3 650 korun můžete jezdit celý rok dle libosti. Tomu jednoduše auto konkurovat nemůže. Pokud se vypravíte třeba vlakem z Prahy do Brna, zaplatíte za vlak 329 korun. Cestujete-li sami, vyplatí se to víc než autem. Navíc za autobus, vlak, tramvaj nebo metro platí pojištění někdo jiný, stejně tak nehradíte údržbu a pohonné hmoty, vše je již zahrnuto v ceně jízdenky + dotaci.
  • Pro spoustu lidí bude samozřejmě výhodou i fakt, že si mohou dát skleničku, dvě nebo patnáct. Hromadná doprava je v tomto skvělá, na druhou stranu, pokud to přepísknete, můžete být z přepravy vyloučeni.
  • Ekologický aspekt je nepopiratelný. Zde ovšem záleží na tom, jak má kdo srovnané priority. Kdo chce mít vnitřní radost z toho, že neprodukuje víc emisí než musí, pojede asi hromadnou dopravou raději než jiný člověk, který potřebuje stihnout za den více věcí nebo přepravit nějaký materiál.
  • Spolehlivost není nejlepší, bohužel. I když jízdní řády dávají většinou docela smysl, nemá cenu si namlouvat, že nedochází ke zpoždění. Dochází. Čím větší vzdálenost a čím více spojů kombinujete, tím křehčí je váš časový plán.
  • Hygiena pro spoustu lidí není prioritou a podle toho to v prostředcích hromadné dopravy vypadá. Každým dotekem čehokoliv si podáváte ruku se spoustou lidí, kterých byste se jinak štítili. Podzim jako období nejrůznějších chřipek a nachlazení je v MHD peklo, stejně jako léto, kdy ze sedadla zíráte do upoceného podpaží, nedobrovolně posloucháte cizí telefonické rozhovory, případně reprodukovanou hudbu. Nikdy nevíte, do čeho si sednete a jestli si vůbec sednete a zkuste si ve špičce převézt třeba stolní počítač. Není to nic, co byste dobrovolně chtěli dělat.
  • O nějaké rychlosti by se dalo hovořit třeba v Asii. V Česku je rychlé MHD třeba v Praze, pokud se vypravíte do vedlejší čtvrti. Zkuste si jet z pražských Holešovic na Zahradní město. Bez přestupu je to 48 minut, autem jste tam za osmadvacet.
Zdroj info: dpp.cz, Magistrát hlavního města Prahy, pid.cz, idos.cz, ČD.
Zdroj médií: Depositphotos.
Michal Dvořák, 1. 10. 2024 11:53
V podstatě pravda, jen to obsazení vozu 4 až 5, to si myslím, že jste hodně přehnali. A ještě problém všech, nyní už i menších měst, děsivý nedostatek parkovacích míst.

Podobné články