Články od autora Jan Čech
Jaké vlastnosti musí mít chladicí kapalina a proč tam nelít vodu?
Chladicí kapalina má za úkol chladit. To není překvapivé, ale ona musí tuto funkci splňovat jak v extrémních mrazech, tak i peke…
Termostat – tepelné čidlo chladicí kapaliny v motoru
Termostat je důležitou součástí chladicího systému spalovacího motoru. Jeho úkolem je regulovat teplotu chladicí kapaliny a zaji…
Odvětrání klikové skříně musí být prvotřídní, jinak přijde zásadní porucha
Když byly měrky oleje jen na špuntu, bylo vše ještě v pohodě. Přetlakovaná skříň si tudy „odfoukla“ a chyba se dala snadno detek…
Neočekávaný supermateriál v autech: dřevo
Dřevo hrálo v historii automobilů významnou roli. V počátcích automobilismu, kdy byly první automobily v podstatě kočáry bez kon…
Supermateriály, které najdete v závodních motorech: Inconel, Electron a další
Seriál o materiálech v automobilech (dnes nejen těch závodních), by mohl být extrémně dlouhý. Jde totiž o to, že zrovna materiál…
Supermateriály, které najdete v závodních motorech: Hliník
Hliníkové slitiny v kontextu motorů závodních automobilů jsou tím nejlepším příkladem toho, jak spojení tradičních materiálů s m…
Supermateriály, které najdete v závodních motorech: Keramika
Keramika hraje v kontextu motorů závodních automobilů nezastupitelnou roli a nabízí jedinečné vlastnosti, kterým se tradiční kov…
Supermateriály, které najdete v závodních motorech: Titan
Moderní závodní motory se bez nejlepších materiálů světa prostě neobejdou. Požadavky na agregáty jsou tak vysoké, že bez materiá…
Proč závodní motory tak řvou? Mají vůbec výfuk? (3. díl)
Tak jsme se dostali k tomu asi nejpodstatnějšímu, co dělá nejvíc hluku vůbec. K výfuku. Tedy k tomu, čemu normálně výfuk říkáme.…
Proč závodní motory tak řvou? (2. díl)
Vysvětlit, čím se liší standardní spalovací motory od těch v závodních vozech, je poněkud obtížné. Můžeme vzít závodní speciál, …
Proč závodní motory tak řvou? (1. díl)
Závodní auta jsou krom velmi dynamických schopností proslulá i tím, že jednoduše dělají docela kravál. Abychom pochopili, proč z…
Řízení auta – jak převést pohyb volantem na kola
V našem velkém seriálu o technice jsme prošli už ledasjakými kouty vozidel. V posledních dílech jsme zabrousili ke kolům, rejdov…
Stabilizátory a jejich úloha v autech
Součástí podvozků, kterými se poslední dobou zabýváme, jsou i stabilizátory. Je to taková těžko uchopitelná věc, kterou často li…
Nejlepší mezi závodními motory: Cosworth DFV
Není žádný jiný motor, který by stál za tolika vítězstvími ve Formuli 1. Žádný jiný motor nepoháněl tolik závodních aut na různý…
Proč chceme u závodních motorů co nejvyšší otáčky?
Začali jsme seriál o závodních motorech. Zatím jen v rámci historie. Teď se podíváme trochu na fyziku, mechaniku, přenos hybnost…
Dekarbonizace motoru a diskuse s odborníkem
Jak funguje dekarbonizace motoru vodíkem? Je to nějak odborně podchycené? Rozhodl jsem se zkontaktovat ČVUT Fakultu strojní, úst…
Co se děje s motorem v zimě při startování
Přichází podzim a pak zima a naše spalováky zase dostanou pořádně na frak. Majitelé do nich sednou, zapnou a šlápnou jim „na krk…
Závodní motory: výlet do historie
Jak se liší závodní motory od těch sériových? Čím se motor stává závodním? Je to tím, že závodí, nebo musí mít i něco navíc? Záv…
Na brzdy jsou potřeba dva okruhy. Jak je ale uspořádat?
Už se nám tady rozmáhá takový nešvar, kdy brzdy i řízení není hydraulické (mechanické), ale po drátě. Ale nebojme se té historie…
Bubnové brzdy: krása jednoduchosti se vrací
Až si jednou koupíte elektromobil, už se nebudete dívat na nádherné rudé třmeny kotoučových brzd. Za koly se budou skrývat bubno…
Brzdové kotouče, které zvládají neuvěřitelné věci
V rámci podvozků jsme vám už ukázali docela zajímavé věci ohledně geometrie náprav a třeba jsme i představili třecí destičky na …
Co jste (ne)věděli o brzdových destičkách
Uděláme si malý výlet k brzdám. Podíváme se, jak fungují brzdové destičky a z čeho jsou vyrobeny. Taky si řekneme pár zajímavost…
Základy mechaniky řízení: odklon kola a čepu řízení
Často je vidět na první pohled, že kola nestojí úplně rovně na silnici, ale jsou trochu skloněná od svislé osy. Proč to tak je a…
Základy mechaniky řízení: záklon a závlek rejdového čepu
Tak se nám tady objevily trochu zvláštní situace. Lidé debatují nad tím, jestli je lepší ta či ona náprava a pohon kol, ale nako…
Subaru – symetricky na všech čtyřech
Subaru a jeho pohon na všechna kola, to je prostě legendární spojení. Zastavte na ulici nějakého kluka, který bude vypadat, že m…
Honda SH-AWD: zázrak elektroniky
Tady na stránkách Portálu řidiče jsme prošli už spoustou zajímavých technologií, včetně pohonu všech kol. Tentokrát se v rámci t…
Quattro v Audi není vždy quattro
Je tu jedna legenda s velkým věhlasem, která ovšem dost klame svým názvem. Audi quattro je označení systému pohonu všech kol, kt…
Vnitřní polemika: funguje dekarbonizace motoru vodíkem?
Tenhle článek je taková vnitřní rozpolcená polemika nad tím, jestli věřit dekarbonizaci motoru vodíkem, nebo jestli to velmi ryc…
Proč teče voda z výfuku? Není to problém?
Voda kapající z výfuku vyděsí kdejakého motoristického začátečníka. Jenže často ji starý mazák přehlíží a zadělává si na problém…
Nízkotlaké přeplňování aneb měl Saab pravdu?
Příběh turbodmychadla začal už v době Gottlieba Daimlera a Carla Benze. Jenže tehdy na to ještě nebyla ta správná technologická …