Vodou chlazený motor potřebuje ke svému běhu krom kvalitního oleje i chladicí kapalinu. S tou je to ovšem o něco větší věda, než se může zdát.
Chladicí kapalina do auta: jaký druh nalít do motoru?
Články na téma typy chladicích kapalin:
- Chladicí kapalina: jaký druh tam nalít? - právě čtete
- Chladicí kapalina typ C (G11)
- Chladicí kapalina typ D (G12)
- Chladicí kapalina typ J (G13)
- Chladicí kapalina typ F (G12+)
- Barvy chladicích kapalin
Obyčejná voda do chladiče nepatří
Proto, aby vás v zimě nepřekvapily mrazy a s tím spojené zamrznutí chladicího systému, případně jiná porucha, je třeba dodržet určitá pravidla. Předně do chladiče nedolévejte obyčejnou vodu. Ano, v nouzi nejvyšší voda z kohoutku poslouží, ale poté je třeba co nejdříve všechnu kapalinu z chladicího okruhu vypustit a vyměnit za směs destilované vody a chladicí kapaliny.
Kromě toho, že snižuje bod, kdy směs v systému mrzne, totiž chladicí kapalina má i další funkce. Předně chrání kovové komponenty před rzí. Pak také pryžová těsnění a hadice před zteřením a popraskáním. Pokud tedy musíte dvakrát po sobě, v krátkém intervalu měnit těsnění pod hlavou, je na místě zkontrolovat, jestli automechanik naplnil chladicí okruh správným typem kapaliny. Odskákat to ale může třeba i vodní pumpa.
Každý vůz má svůj druh kapaliny
Každý výrobce předepisuje pro konkrétní vůz vhodný druh chladicí kapaliny. Moderní motor s hliníkovou hlavou tak vyžaduje jinou, než starší vozy. Pro odlišení se chladicí kapalina barví umělými barvivy, ale optimální je orientovat se podle typu. Nejčastěji používané jsou G10, G11, G12, G12+ a G13. Označení ale může mít i jinou podobu, například Typ B, Typ F a podobně.
Chladicí kapaliny v nabídkách e-shopů
Jednotlivé druhy mezi sebou nikdy nemíchejte a ten správný pro váš vůz najdete vždy v manuálu k vozu, případně vám jej prozradí v servisu. Tam dokážou i vyměnit nebo doplnit, ale velká spousta řidičů to s přehledem zvládne i sama.
Dolíváte často? Někde je chyba
Čas od času, jednou či dvakrát do roka dolít deci kapaliny je běžné. Systém nemusí být dokonale těsný a není nutné si s tím lámat hlavu. Jestli ale každý týden doléváte půl litru, je něco špatně a buď kapalina netěsností uniká nebo ještě hůř - míchá se s olejem a je jen otázkou času, než přijde závada jejíž oprava rozhodně nebude levná. I když nemusíte dolít ani kapku, je dobré jednou za 2-5 let chladicí kapalinu vyměnit kompletně. Časem totiž degraduje a ztrácí své vlastnosti, které jsme zmiňovali výše.
Před každou zimou je dobré nechat zkontrolovat v servise refraktometrem bod, kdy kapalina zmrzne. Pro zimní lyžovačku v Alpách nemusí být -10 °C dost, -20 až -30 °C pak lze označit za bezpečnou hodnotu pro potřeby běžného českého řidiče.