Aby auto správně jezdilo v přímém směru i v zatáčkách, musí být kola správně postavena vůči silnici a její rovině. To má vliv na životnost pneumatik a dokonce i na spotřebu. Přečtěte si, proč není dobré podceňovat správné seřízení geometrie auta.
Co je geometrie kol auta
Články na téma geometrie kol:
- Co je geometrie kol - právě čtete
- Geometrie kol cena
- Geometrie kol – sbíhavost kol
- Geometrie kol – odklon kol
- Geometrie kol – záklon rejdového čepu
Zavěšení kol pracuje tak, že se snaží vždy držet kolo v optimálním úhlu vůči vozovce. To znamená, že se snaží zajistit, aby kolo bylo vždy ve styku s povrchem co nejvyšší možnou plochou, což je klíč k optimální ovladatelnosti. Aby toho bylo dosaženo, dají se na nápravách moderních aut mechanicky seřídit úhly, které kolo svírá s podélnou i svislou osou/rovinou vozu.
Seřízení geometrie: odklon kola
Zjednodušeně - jedná se o kolmost kola k vozovce, tedy vlastně jeho "svislost". Kola mohou být buď kolmo, nebo jakoby do písmene "A" (záporný odklon), méně často svírají opačný úhel, tedy do "V" (pozitivní odklon). Tady se nám ale trochu tluče teorie s praxí. Pro maximální akceleraci i brzdnou sílu chceme odklon nulový - aby bylo kolo kolmo k vozovce. Jenže to zase není optimální v zatáčkách, kdy se auto nakloní ze zatáčky směrem ven a deformuje se i pneumatika, které se nadlehčuje vnitřní strana. U závodních aut má odklon vyšší hodnotu než u rodinného kombi. Pokud jsou na přední nápravě kola viditelně do "áčka", je něco špatně.
Sbíhavost kol
Pokud bychom si představili jen přední kola bez auta, tak sbíhavost znamená, že při jejich odvalování se buď budou k sobě pomalu přibližovat. Je to vlastně úhel, který svírají střední roviny kol vůči podélné ose vozu. Někdy je žádoucí, aby se kola v nějakém minimálním úhlu sbíhala, umí to trochu potlačit přetáčivost. Většinou je ale úhel sbíhavosti 0°. Známe i pojem "rozbíhavost", což je opačný případ - kola směřují jakoby od sebe. Při příliš velkých hodnotách sbíhavosti/rozbíhavosti dochází ke zhoršení ovladatelnosti a nadměrnému opotřebení pneumatik.
Proměnná sbíhavost
Tady hovoříme o tom samém, pořád se nám jedná o sbíhavost kol, tentokrát ale při propružení nápravy. To znamená, že hodnoty sbíhavosti musejí být stejné i při přejezdu nerovností, prudkém brzdění, zkrátka při tom, když náprava pracuje. Jinak by docházelo z vychylování vozidla z přímého směru, což je ve vyšších rychlostech dost nebezpečné.
Záklon rejdového čepu
Je úhel mezi přímkou, kterou tvoří středy horního a dolního kulového čepu a svislou osou vozu. Tento úhel má velký vliv na stabilitu auta při přímé jízdě, stejně tak ovlivňuje tendenci řízení vracet se do středové polohy.
Co když geometrie kol není v pořádku?
Projevy špatně nastavené geometrie náprav a řízení lze pozorovat na pneumatikách a jejich nepravidelném sjíždění. Nejčastěji se jedná o vnitřní poloviny plášťů, což znamená, že je příliš velký negativní odklon. Dalšími projevy špatné geometrie vozidla je určitá nervozita v řízení a neochota auta držet přímý směr (i na hladké vozovce). Stejně tak je špatně, když auto na jednu stranu zatáčí ochotněji než na druhou. Všechny tyto projevy vyžadují kontrolu geometrie - využít můžete jak klasický způsob s použitím olovnice, tak laserovou geometrii. Obě cesty vedou k cíli, kterým je seřízení na požadované hodnoty. Bohužel je s tím často spojena i nutnost výměny některých podvozkových komponent.