PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Renovace ALU kol - návod na svépomocnou renovaci disků kol

12. 9. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Každý to jistě zná, sem tam projetí výmolu, támhle obrubník při parkování a dříve krásná hliníková kola jsou poškrábaná. Čas od času bychom ale přeci jen chtěli, aby litá kola vypadala hezky a nesloužila jako memento našich řidičských neúspěchů. Naštěstí existuje způsob, jak jim vrátit zašlou krásu.

Renovace ALU kol

Články na téma disky kol:

  1. Jak vybrat disky kol?
  2. Jak zjistit velikost disku kola?
  3. Jak vybrat alu kola
  4. Renovace ALU kol svépomocí - právě čtete
  5. Čím natřít disky kol?
  6. Rozteč šroubů kol - jak ji změřit?
  7. Jak zjistit velikost disku a lze alternativní rozměr zapsat do TP? - již brzy

Na začátku je třeba si ale povědět, abyste způsob renovace nezkoušeli na svých oblíbených discích kol, pokud jste s tím nikdy nepracovali. Ono jedna věc je, jak jednoduše je to napsané, ale realita může být poměrně odlišná. Stejně tak ne z každého se po jedné úspěšné opravě na autě stává hned profesionální automechanik bez předchozí praxe.

Pokud si tedy netroufnete renovovat ALU kola doma sami, pak se obraťte na někoho zkušenějšího. Také byste měli mít na paměti, že svépomocí dokážete opravit pouze lehké až střední poškození disků.

Co budu potřebovat pro renovaci ALU kol?

  • voděodolný fix na kov - slouží pouze na lehké a ne hluboké šrámy
  • brusný papír (nejlépe tři různě drsné), hliníkový tmel, technický benzín, bezbarvý lak, barvu a plnič ve spreji - vždy nakupujte pouze kvalitní produkty, které jsou také určené na opravu litých kol, pokud si nevíte rady a obzvlášť pokud je budete kupovat poprvé, nechejte si při výběru poradit a nekupujte tedy bezhlavě na internetu

Pro čištění kol můžete využít speciální přípravky

Postup pro renovaci litých kol

Ze začátku je nutné připomenout, že ne každé kolo je stejné, šrámy a poškození stejně hluboké nebo velké jako ty, které má váš soused, nemusíte opravit podobně. Renovace tak může být v některých případech opravdu zdlouhavá a je třeba si na ni ponechat dostatečně velký časový prostor. Pokud nejste zrovna trpělivý člověk, mohlo by se vám to vymstít.

Demontáž a broušení disku

Jako první bude třeba kolo sundat, protože například při broušení byste si mohli poškodit i lak karoserie a to by jistě nikdo nebyl rád. Jakmile tak uděláte, vezmete do ruky brusný papír a začněte s ním zbrušovat povrch škrábance. Po této činnosti bude povrch hladký a matný.

Postupujte od toho nejhrubšího brusného papíru až po ten nejhladší, kterým už jen zdokonalíte svou práci. Nezapomeňte na záhyby a různě problematická místa. Rozhodně tuto fázi neodbývejte, nemuselo by se vám to vyplatit.

Netroufáte si na opravu? Nová alu kola pořídíte za pár tisícovek

Odmaštění a tmelení

Dalším krokem je technický benzín. Ten zajistí odmaštění ploch. Při manipulaci s ním rozhodně nekuřte. Pokud nechcete investovat do benzínu, lze použít i jarovou vodu. Zbroušenou plochu tedy pořádně otřete a odmastěte, aby se na ní později mohla dokonale přichytit barva. Samozřejmě před dalším krokem bude nutné nechat místo vyschnout.

Až se tak stane přichází krok pro tmel. Ujistěte se, že je to skutečně ten na opravu alu kol. Tento tmel se používá na všechna postižená místa. Po nanesení je třeba jej nechat znovu zaschnout - a to pořádně. Následně vezmete do ruky znovu brusku a svou práci tím zdokonalíte. Pokud jste byli pečliví, pak by kolo mělo začít pomalu a jistě vypadat jako kdyby bylo nové.

Lakování kola

Ještě se ale neradujte, práce totiž pokračuje dál. Na řadu totiž přichází plnič. Jedná se o speciální základní lak, kterým postříkáte opravované místo. Někteří lidé doporučují znovu plochu obrousit, ale tentokrát pouze tím nejjemnějším brusem, abyste si dílo ve finále nezkazili. Stačí už jen opravdu decentně a k dokonalosti.

Mezi poslední kroky patří nanesení barvy, která se aplikuje v několika vrstvách. Doporučujeme vybrat vhodný odstín. Barvu nanášejte vždy v tenkých vrstvách a bez velkého množství. Pokud byste tak neučinili, je možné, že by vám po celém kole začaly stékat kapky.

Pak je nutný rychlý zásah a setření, mějte u sebe tedy pro jistotu i hadřík. Jakmile budete spokojeni s barvou, je na řadě poslední krok. Použití bezbarvého laku, kterým vše jen zafixujete. Počkáme na zaschnutí a můžeme kolo zase vrátit na své místo na autě.

Zdroj médií: Redakce.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články