Jedním z druhů pneumatik jsou takzvané protektorované pneumatiky. Co to je a kteří řidiči je nejvíc využijí?
Co je protektorovaná pneumatika a kdo ji využije?
Články na téma druhy pneu:
- Moto pneu
- Eko pneumatiky - vyplatí se?
- Protektorované pneu - význam a využití - právě čtete
- Jak poznat protektory
- Univerzální pneumatiky
- Univerzální pneumatiky - využití a hlavní výhody
- RunFlat pneumatiky - čím se liší od běžných?
- Jak od sebe rozeznat zimní a letní pneu? - již brzy
Co je protektorovaná pneumatika
Protektorované pneumatiky jsou pláště, které byly pomocí náročného procesu zrecyklovány a vyrobeny "znovu". Sjeté pneumatiky se nejdříve zkontrolují a ty, které vyhovují pak pokračují do procesu. V procesu dochází k odstranění původního dezénu a bočního popisu. Na hladkou pneumatiku se nanáší spojovací roztok a ke kostře pláště se znovu přilepí nová "pneumatiková" směs. Jedná se o nezvulkanizovaný kaučukový materiál. Do této směsi je pak následně vylisován pod tlakem 14 atmosfér a teplotě 150 °C nový dezén. Protektory se následně zkontrolují a vracejí se zpět do oběhu.
Protektorovaná pneumatika se dá vyrábět ještě i "za studena". Na zbroušenou starou pneumatiku se místo nezvulkanizovaného kaučukového materiálu nanáší již zvulkanizovaný dezén a v autoklávu při tlaku 6 atmosfér dochází k zvulkanizování dezénu s kostrou při teplotě 115 °C. Tento způsob studené výroby je využíván především u nákladních pneumatik. Protektory od kvalitních výrobců jsou podrobeny přetlakové a rentgenové (shearografické) zkoušce. Nejznámějším výrobcem protektorovaných plášťů u nás je například Pneu Vraník. Při nákupu protektorovaných zimních pneu může řidič ušetřit až 40 %.
Celoprotektorovaná pneumatika
Je však důležité si uvědomit, že se jedná o již jetou pneumatiku, a i když byl plášť kontrolován, některé skryté vady bohužel zjistit nejdou. Směs, ze které byl původní plášť vyroben, také již ztratil část svých původních vlastností. Použitá směs může mít zapříčinu nadměrnou hlučnost, pokračuje to přes unavenost ocelového kordu a končit to může až u nedokonale kulaté pneumatiky (u levných a neověřených prodejců) u které pak můžete v budoucnu počítat s výměnou tlumičů a dalších částí nápravy.
Kvůli recyklované směsi se protektory obecně nedoporučují obouvat na moderní a výkonná auta. Rozměrem protektory končí na 17", což může být dnes docela omezujícím faktorem. Protektorované zimní pneumatiky si podle průzkumu Autoklubu ČR s větší pravděpodobností pořídí řidiči starších aut, kteří v zimě jezdí velmi sporadicky.
Zdroj médií: Depositphotos.