PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Kdo využije univerzální pneu a jaké mají výhody?

30. 5. 2023 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Jak vybrat pneu Typy pneumatik Rádce motoristy

Univerzální pneumatiky se od celoročních v některých věcech liší. Jaké jsou jejich výhody a kdo je využije nejvíc? S celoročními a potažmo i univerzálními pneumatikami ušetří řidiči, kteří za celý rok ve městě v mírném terénu nenajedou více než 10 000 kilometrů.

Univerzální pneumatiky - využití a hlavní výhody

Články na téma druhy pneu:

  1. Moto pneu
  2. Eko pneumatiky - vyplatí se?
  3. Protektorované pneu - význam a využití
  4. Jak poznat protektory
  5. Univerzální pneumatiky
  6. Univerzální pneumatiky - využití a hlavní výhody - právě čtete
  7. RunFlat pneumatiky - čím se liší od běžných?
  8. Jak od sebe rozeznat zimní a letní pneu? - již brzy

Řidiči totiž v takovém případě totiž nestihnou sjet letní ani zimní pláště na zákonný limit dřív, než jsou pláště starší pěti let – v tu to dobu je obecně vhodné měnit pneumatiku, která může být vlivem jízdy a UV záření už zteřelá, popraskaná, a tudíž pro řidiče a spolujezdce potenciálně nebezpečná.

Univerzální pneumatiky a značení

U celoročních pneumatik se počítá s jízdou ve sněhu a v zimě. Univerzální pneumatiky s výhodou využijí řidiči SUV, jejichž doménou je jízda v mírném terénu, bahně nebo na neupraveném povrchu. Takové pneumatiky nesou označení AT (All-terrain pneumatiky). Univerzální pneumatiky mají na rozdíl od těch celoročních, agresivnější dezén a výrazné boky, a tím jsou vhodné zejména do terénu. Jejich vynikající vlastnosti se projevují zejména na nezpevněných površích, jako jsou bláto, písek, kameny a skály. Na asfaltu jsou mírně hlučnější. Pneumatiky nejsou vhodné svou směsí do nízkých teplot. Již při teplotách kolem nuly jejich spolehlivost výrazně klesá. Univerzální pneumatiky mají značení téměř stejné jako pneumatiky zimní.

Levné celoroční pneu skladem

Univerzální pneumatiky a zákon

Celoroční a univerzální pláště mají oproti letním pneumatikám měkčí směs – proto v létě dochází k většímu „sjíždění“, než je tomu u klasických letních plášťů. Univerzální pneumatiky je možné podle zákona užívat celoročně. Je důležité si však hlídat hloubku dezénu, a to především v zimním období. V období od 1. listopadu do 31. března, kdy nastanou zimní podmínky (souvislá vrstva ledu nebo sněhu na vozovce) by měly mít pneumatiky minimální hloubku dezénu 4 mm. Pokud je hloubka dezénu menší než 4,0 milimetrů, nemusíte gumy hned vyhazovat. Je možné je dojet jako „letní pláště“ a to do doby, než se sjedou na méně než 1,6 mm.

O celkovém nájezdu a výhodách celoročních a univerzálních pneumatik se můžete dočíst v našem dalším článku. O premiantech a největších propadácích v řadách celoročních pneumatik si můžete přečíst v našem shrnutí Test celoročních pneumatik 2022 Autoklub ČR.

Zdroj info: Pneumatiky, Pneuteka, TyreReviews, ADAC.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

[email protected], 1. 6. 2023 20:34, reagovat
Pan redaktor zase balamuti lidi. Pneu musí mít 4 mm v případě že nastanou zimní podmínky - souvislá vrstva ledu nebo sněhu na vozovce. Hromada lidí a i policajtů si ten zákon vykládá po svém.
Nikola Vrabel, 2. 6. 2023 9:58, reagovat
Děkuji za doplnění.

Podobné články