Zejména v pojišťovnictví se lze často setkat u vozidel s pojmem amortizace. Je to běžná součást životního cyklu snad úplně všech věcí, které vyrábíme a používáme.
Amortizace vozidla - co to je a kolik činí ročně?
Amortizace může mít více významů, ale nás bude zajímat především ta majetková, konkrétně ta, která se týká aut. V této oblasti termín vyjadřuje míru opotřebení a zastarávání, v důsledku čehož dochází ke ztrátě hodnoty vozidla. Opotřebení lze rozdělit na dva druhy.
Opotřebení fyzické - fyzická amortizace auta
Přivezete si domů úplně nové, krásné auto. Jezdíte s ním do práce, na návštěvy, jednou za rok na dovolenou. Každá jízda, v podstatě každé nastartování motoru, ale znamená, že auto se pomalu ale jistě opotřebovává. Časem se začnou na laku vyskytovat menší povrchové škrábance, podvozek a brzdy se budou postupně opotřebovávat, motor s převodovkou samozřejmě také. I při nejlepší možné péči tak vůz prostě určitému opotřebení podléhá. Tím, jak se používá tak dochází k fyzickému opotřebení a amortizaci vozidla.
Opotřebení morální (morální zastarávání)
Opět stejný příklad, ale podíváme se trochu do minulosti pro lepší názornost. Dejme tomu, že jste si na přelomu milénia koupili nové auto vyšší třídy. Stát mohlo kolem milionu korun, jezdilo krásně a bylo moderní. Mělo samozřejmě na tehdejší dobu hodně dobrou výbavu - malý, možná barevný displej s navigací někde v prostoru před řadicí pákou, dvouzónovou klimatizaci, možná vyhřívané sedačky, automatickou převodovku. Dnes už takový vůz nikoho moc neoslní, velké barevné displeje jsou prakticky standardem, ve vyšších výbavách je často navíc průhledový displej, třízónovou klimošku má i "plebejská" oktávka, vyhřívané sedačky pronikly i do toho nejlevnějšího segmentu a moderní automat bude v porovnání s tím dvacet let starým asi taky někde jinde. Morální opotřebení vzniká vlastně samovolně a časem. Jak se posouvají technologie a trendy, tak morálně stárnou věci, které kdysi představovaly vrchol.
Hodnota klesá rychle
Oba výše uvedené druhy opotřebení mají vliv na amortizaci vozu, tedy snižování jeho hodnoty. Amortizace vozidla byla dokonce vyčíslena a dle velkého amerického prodejce automobilů, firmy Edmunds, je ztráta hodnoty auta mezi 15-25 % jeho ceny za rok. Pro zajímavost - už jen tím, že auto někdo koupí a to opustí prodejnu, klesne jeho cena o 11 %. Takže, když si koupíte auto za půl milionu, tak jen tím, že s ním dojedete domů, přijdete o víc jak 50 tisíc korun.
Vlastně jediný způsob, jak amortizaci vozu a její negativní efekt zvrátit, je počkat dostatečně dlouho na to, aby vůz začal mít nějakou hodnotu historickou. Ta u vzácnějších kousků může postupně přelézt pokles hodnoty vlivem amortizace auta. Pár dekád to ale určitě potrvá.