Ve větší míře můžeme v posledních letech pozorovat přibývání nejrůznějších dopravních omezení, snah provoz zpomalit a pokud možno u toho něco přisypat do obecní kasy prostřednictvím měření rychlosti. Argumentace politiků často staví dost na vodě, naštěstí je zde způsob, jak si alespoň částečně informace ověřit.
Databáze nehod aneb ověřte si, jestli vám politici nelžou
Články na téma nehody na silnicích:
- Kam umístit výstražný trojúhelník?
- Nehoda nebo porucha na dálnici: Správný postup
- Databáze nehod aneb ověřte si, jestli vám politici nelžou - právě čtete
- Které silnice jsou v Česku nejnebezpečnější
- Reklama na rychlá auta. Příčina vysoké nehodovosti v USA?
- Černá skříňka musí být od července v každém novém autě
- Ujetí od nehody: Zbabělost se krutě nevyplácí!
- Nehody motocyklů – jak tomu předejít?
Velmi zajímavou argumentační rovinu nastavilo v minulém volebním období vedení Prahy v čele s primátorem a radním pro dopravu Scheinherrem. Přes všechnu snahu lze v jejich „zklidňování dopravy“ těžko vidět něco jiného, než boj proti individuální automobilové dopravě, což je mimochodem trend přicházející ze západu, kde ho mohutně protlačují zejména levicové strany.
Termíny, které nikdo nezná
Taktika je většinou stejná. Nejprve se o tématu začne diskutovat, nicméně občané jsou ubezpečováni, že jde jenom a pouze o diskusi a zkoumání nejrůznějších možností. Poté se začne mluvit o experimentu (na chvíli dané opatření zkusíme a pak ho vyhodnotíme), který přejde v řešení trvalé. Populární jsou také termíny, které nikomu nic neřeknou, nedají se ničím podložit, ale znějí důležitě a fundovaně. Můj oblíbený je třeba „konsolidace dopravního proudu“, což se objevilo ve veřejné vyhlášce k úpravě rychlosti jízdy v ulici v Holešovičkách v Praze.
Přesvědčte se sami
Argumentace se často točí kolem dopravních nehod. Když máte jakékoliv cíle a zabalíte je do ochrany dětí, chodců nebo třeba seniorů, protlačují se mnohem lépe. Málokdo má odvahu vystoupit proti tvrzení „expertů“, kteří tvrdí, že jimi navržená změna přispěje k bezpečnosti těch nejzranitelnějších. Jenže za pár let se na prohlášení zapomene a když je opatření neúčinné, původní navrhovatel se tím samozřejmě buď nepochlubí, nebo už není u korýtka kormidla. Zde naštěstí již máme k dispozici zdarma dostupný nástroj, a to databázi nehod nehody.cdv.cz.
Zde je vše velmi přehledně zaznamenáno a každá nehoda, o které policie ví, je zanesena včetně GPS souřadnic a dalších podrobností do mapy. Když se tedy podíváme třeba na zmíněnou ulici V Holešovičkách, můžeme si vyfiltrovat všechny dopravní nehody, které se tam odehrály v roce 2018. Lze si nadefinovat i podmínky, například zavinění, druh srážky, ale třeba i věk zraněného a podobně.
Porovnáním třeba dvou roků, jednoho před zavedením omezení/snížení rychlosti/měření rychlosti a druhého po zavedení, lze docela dobře usoudit na efektivitu daného kroku. Stejně tak lze databázi použít jako argument jasně dokládající počet nehod v daném úseku a s tím související nutnost, nebo naopak zbytečnost nějakého navrhovaného opatření.
Na stejném webu, kde je k dispozici mapa České republiky se zaznamenanými nehodami, je i doprovodná grafika a statistiky. Vyjádřeno pomocí grafů se nabízí spousta pohledů na nehodovost, ze kterých lze dělat nejrůznější závěry. Například ten, že ekonomické ztráty v souvislosti s dopravními nehodami, jsou za období 2011-2022 ve výši 836 miliard korun. Pro srovnání – předpokládaný celkový příjem do rozpočtu ČR má být v letošním roce 1,93 bilionu korun. Za jedenáct let jsme tedy na silnicích „probourali“ skoro polovinu ročního příjmu.
Věděli jste, že: Pokud jste se v předchozích 3 letech stali přímým účastníkem nezaviněné nehody v ČR, Chorvatsku, Itálii, Polsku či jiné zemi, při níž došlo k újmě na zdraví, či životě, máte pravděpodobně nárok na nemalé odškodnění? Řekněte si o něj!
Zdroj médií: Depositphotos, Nehody v ČR - Centrum dopravního výzkumu, Magistrát hlavního města Prahy.