Aditiva do nafty nebo benzínu jsou velké téma. Samostatnou kapitolou je jejich dávkování. Zde se bohužel řidiči často pouštějí do nebezpečných experimentů.
Dávkování aditiva do nafty a benzínu
Články na téma palivová aditiva:
- Jaké je nejlepší aditivum do paliva?
- Typy a druhy aditiv
- Jaké jsou typy a druhy aditiv do paliva
- Aditiva do nafty i benzínu a jejich dávkování - právě čtete
Cokoliv, co do paliva přidáme, je aditivum. Na čerpacích stanicích koupíte většinou aditivovaná prémiová paliva, nicméně benzín se nijak obohacovat nemusí nemusí, nevyžaduje dokonce ani výrobní aditiva. Mísení paliva s přísadami se provádí už v rafinériích při přečerpávání do cisteren, nicméně může to dodatečně dělat i řidič při tankování.
Dávkujete VIF správně?
U nás nejvíce používané aditivum je asi VIF Super Diesel Aditiv. Dávkování je napsané na obalu a je to 1:1000. VIF má ve víčku svoji odměrku, která pojme 20 ml tekutiny. Jedna odměrka je tedy dávka na 20 litrů nafty, do 50litrové nádrže nalijete dvě a půl odměrky a je vyřešeno. Tip pro pokročilé – dvakrát si zkontrolujte, že jste dotáhli víčko správně a ne přes závit. Jinak skončíte s aditivem vylitým v kufru, což se jednak strašně špatně čistí a pak to také dost zapáchá.
Někteří řidiči mají tendence ve snaze autu ještě víc přilepšit, dávkovat aditiva (myšleno obecně, nikoliv VIF) více než povoluje výrobce. To rozhodně nedoporučujeme, protože obvykle je tekutina namíchaná tak, aby fungovala s palivem a jeho vlastnosti jenom vylepšila. Kdo to přepískne, ten si palivo může některými složkami „předávkovat“ a tím se naopak jeho vlastnosti zhorší platí to zejména pro naftu v zimním období. Existuje i „recept“ na okamžité vyčištění motoru, což spočívá v nalití celé plechovky libovolného aditiva do nádrže. Pokud výrobce toto dávkování nenařizuje nebo nedoporučuje, jedná se o nesmyslný risk, který ničemu nepomůže.
Neaditivujte prémiová paliva
Mimochodem, pokud tankujete prémiovou naftu, je zbytečné do ní přidávat další aditiva, odborníci to nedoporučují. Ostatně třeba Orlen míchá aditivační balíček přímo VIF, takže je asi jasné, že bude hodně podobný tomu, co koupíte v plechovce.
Dávkování aditiva do nafty pro zvýšení mazivosti
Ještě krátce k mazivosti – pokud se pokoušíte ji aditivy do nafty zvednout, je to celkem zbytečné. Význam to má v jediném případě, a to při tankování nafty bez biosložky. Jakmile je v naftě biosložka obsažena, zvyšuje mazivost několikanásobně nad normou daný limit. Je tedy zbytečné lít do ní ještě další aditiva, která mají mazivost zvedat.
Poznámka: VIF sice uvádí na obalu možnost „předávkování“, nicméně varujeme všechny, kdo by chtěli toto aditivum s palivem dávkovat třeba v poměru 1:1. To skutečně motoru dobře neudělá. Pakliže však nalijete třeba omylem aditiva do nádrže dvojnásobek doporučeného dávkování, nic se neděje.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Diskuze (7)
za tento článek Vás určitě výrobce pochválí. Používám Vif aditivum již roky a jako automechanik doporučuji všem svým zákazníkům. Zdůrazňuji, že žádné vazby na výrobce nemám. Viděl už jsem spoustu rozebraných motorů i před i po aplikaci, a jestli je něco skutečně viditelné, tak právě to, že má skvělé čistící schopnosti. Ne jak píšete Vy, že žádné zvláštní čistící schopnosti nemá. Mám pocit, že kdysi vyšel ve Světě motorů dost fundovaný článek, jak se tato schopnost testovalabprimo na motoru.
Dále pak doporučuji kvůl delší skladovatelnosti paliv, což mám opět vyzkoušené v praxi.
Poprosím Vás, než budete příště psát nějaký obdobný článek, zjistěte si prosím o výrobku nebo problematice více.
Tento je v nejdůležitější části zcela zavádějící a zcestný. Bohužel pak spousta čtenářů nezasvěcených do problému takovým promiňte výraz bludům věří.
Přeji hezký den Bohuslav Prouza
Tam se podobnejch debat dá vyslechnout spousta a s podobnou informační hodnotou jako tenhle článek - lepší to nikdy neslyšet/nevidět.
Jinak jsi tyhle "zaručený" 💩 od "odborníků" nedokážu vysvětlit.
Bude rozdíl, když dáte do nádrže o 10ml aditiva více, než když tam ve “snaze motoru pomoci” nalijete půl plechovky