V zimě nestartuje diesel zrovna snadno, oproti benzínovému motoru jsou zejména studené starty trochu komplikovanější a náročnější. Spoustu závad u naftových aut odhalí právě až první podzimní nebo zimní mrazy.
Diesel nestartuje v mrazech? Pátrejte po těchto problémech
Články na téma jak startovat auto v zimě:
- Špatné starty za studena – diesel a žhavící svíčky
- Diesel nestartuje v mrazech? Pátrejte po těchto problémech - právě čtete
- Špatný start studeného motoru – diesel
Naftový motor má komplikovanější start hned z několika důvodu. Tím prvním je absence zapalovacích svíček, které by směs zažehly. Diesel se spoléhá na stlačení a ohřátí směsi vlivem zvýšení jejího tlaku na úroveň, kdy se palivo vznítí sami. Pokud k tomu nedojde, motor nenastartuje. Důvodů může být několik, podíváme se na ty nejčastější.
Žhavící svíčky
Typicky padne u nestartujícího dieselu jako první podezření na žhavičky. Proces žhavení je pro spoustu řidičů na pohled vlastně jednoduchý proces, přitom je to udělané docela sofistikovaně – běžně první žhavení probíhá ve chvíli, kdy řidič nastupuje do auta, tedy pokud je venku zima. Uprostřed léta naopak diesel žhavit skoro nepotřebuje. Primárním úkolem žhavících svíček je ohřát směs paliva a vzduchu. Pokud diesel nechce nastartovat nebo startuje neochotně, zkuste žhavení provést několikrát, klidně dvakrát nebo třikrát. Výhodu mají samozřejmě ta auta, která nemají startovací tlačítko, ale žhavení je spojeno s pootočením klíčku. Pakliže motor chytá po vícenásobném žhavení ochotněji, můžete zkusit žhavičky vyměnit, eventuálně nechte ty staré v servisu proměřit. Výměna není drahá, jako originální díl vychází například pro motor 2.0 TDI CR na 300-400 korun za kus.
Také čtěte
Zamrzlá nafta
Opět to zmíníme – že by mělo palivo problém s nízkými teplotami, to vás u benzínu asi nepotká. Nafta ale ve své letní verzi vydrží teploty jen zhruba kolem -5 až -7 °C, teoreticky může začít dělat problémy už kolem nuly. Proč? Při nízkých teplotách se začnou tvořit krystalky parafinů, které ucpou palivový filtr, takže není možné nastartovat. A když, tak jen na pár sekund. Jestliže tedy v nádrži máte stále letní naftu a za oknem je -10 °C, bude pravděpodobně problém zde. Zkuste nechat palivo rozmrznout (počkejte na vyšší teploty, případně vůz odtáhněte do vytápěné garáže) a naplňte nádrž naftou zimní nebo arktickou.
Akumulátor poznáte snadno
Pakliže startér nemá snahu ani točit motorem a slyšíte jenom cvakání při pokusu o start, je na tom špatně autobaterie. Nezbývá, než ji buď nabít, nebo nastartovat auto přes kabely či pomocným zdrojem energie. Pakliže nabijete akumulátor do plna a za týden se situace opakuje, vyměňte ho, je na konci své životnosti.
Vstřikovače
Delší doba startování motoru naprázdno může být zapříčiněna i třeba vstřikovači, které nemusejí být v nejlepší kondici a fungovat správně. Obvykle však příznaky špatných vstřiků přicházejí o něco dřív, než problematické startování. Lze pozorovat klepání motoru za studena, zvýšenou spotřebu a úbytek výkonu, případně jeho kolísání. Nemožnost nastartovat v zimě je pak spíš jen doplňkovým projevem, který ale přinutí řidiče závadu konečně začít řešit.
Zdroj médií: Depositphotos.