Na cestách každý den potkáváme velké množství dopravních značek. Dnes se zaměříme na dopravní značení českých dálnic.
Dopravní značení dálnice
Články na téma dopravní značky:
- Co označuje dopravní značka „M“
- Značka jednosměrka - co řidiči určuje?
- Dopravní značka dálnice - právě čtete
- Dopravní značka s písmenem M. Co značí?
- Dopravní značka Průjezd zakázán. Co ve skutečnosti znamená?
- „Průjezd zakázán“: Jaký je správný výklad téhle značky?
- Značka přechod pro chodce se může lišit. Co která znamená?
- Jednosměrná pozemní komunikace a její pravidla
- Dopravní značka Obytná zóna: Jaká platí pravidla?
- Jaký je rozdíl mezi značkou Zpomalovací práh a Nerovnost vozovky
- Dopravní značky, které je třeba v zimě sledovat - již brzy
- Dopravní značka železniční přejezd – jaká platí pravidla? - již brzy
- TOP 4 dopravní značky, na které moc často nenarazíte - již brzy
Značka dálnice má kódové označení IZ 1a. Jedná se o značku čtvercového tvaru se zeleným podkladem a bílými piktogramy. Jedná se o informativní značku, která označuje pozemní komunikaci, kde kromě běžných pravidel silničního provozu platí i speciální pravidla pro provoz na dálnici. Pokud není uvedeno jinak, je užití této dálnice zpoplatnění mýtným časovým poplatkem nebo elektronickou dálniční známkou, kterou lze zakoupit online na portálu edelnice.cz, nebo na pobočkách České pošty a vybraných čerpacích stanicích. Toto označení dálnice se řídí vyhláškou Ministerstva dopravy č. 294/2015 Sb.
Značka nesoucí kód IZ 1b - Konec dálnice označuje ukončení placeného úseku, kde platí speciální pravidla pro užití a provoz na dálnici. Tato značka ukončuje platnost IZ 1a.
Dálnice bez poplatku je běžná značka IZ 1a - Dálnice, která je doplněna speciální tabulkou "Bez časového poplatku". Díky této malé doplňkové značce se nemusíte bát a můžete vjet na dálnici bez zbytečných obav z vysoké pokuty.
Také čtěte
Nejčastější chyby řidičů na dálnicích
Občas se na dálnicích objeví vlastníci řidičského oprávnění, kteří zde vytvářejí mnoho nebezpečných manévrů, kvůli kterým si akorát koledují o velký průšvih. Jedním z takových manévrů může být couvání nebo rychlé odbočování. Řidiči na dálnicích jsou častou unaveni dlouhou a monotónní jízdou a nemuseli by včas zareagovat. Pokud jste přejeli odbočku, rozhodně na dálnici necouvejte a raději si udělejte pár kilometrů zajížďku.
Mezi jeden z velkých problémů patří také netolerance kamionů. Každý se na dálnicích rozčiluje, když zrovna před ním začne polský kamion předjíždět jiný kamion, přičemž jeden jede 90 km/h a druhý 91 km/h. Je důležité si uvědomit dvě věci. Díky kamionům máme každé ráno dát co do úst, za co natankovat a v čem jezdit. Kamionisté také často honí čas a i ten jeden předjetý kolega jim může na celkovém času velice pomoci. Tudíž pokud před sebou uvidíte předjíždějící kamion, vzpomeňte si, jak a hlavně čím se do vašich lokálních obchodů a supermarketů všechno dováží a mějte trpělivost.
Dalším častým problémem a chybou je nevyužívání celé délky připojovacích pruhů. Připojovací pruhy jsou schválně tak dlouhé, na jejím konci byste se totiž měli plynule zařadit do provozu s velmi podobnou rychlostí, či dokonce i stejnou rychlostí jako okolo jedoucí automobily.
Zdroj médií: Depositphotos, České dálnice.