Nabíjení autobaterie zvládne i základní inteligentní nabíječka, ale funkce pomocného startování je v tomto segmentu něco trochu exotického. Vyzkoušeli jsme, jestli Ultimate Speed ULG 17 A1 plní, co deklaruje.
Lidl nabíječka autobaterie Ultimate Speed s pomocným startem
Články na téma příslušenství z Lidlu:
- Test rázového utahováku Lidl Parkside
- Teleskopická ráčna Parkside z Lidlu
- Test: měřič (tester) autobaterie a alternátoru z Lidlu
- Test: Parkside svítilna z Lidlu – pomocník na práce kolem auta
- Sada na výměnu kol Parkside z Lidlu
- Manometr na pneu Ultimate Speed z Lidlu
- Tester autobaterií z Lidlu
- Startovací powerbanka Ultimate Speed z Lidlu
- Nabíječka na autobaterie z Lidlu - právě čtete
Aby nabíječka uměla pomoci motoru se startem, to se skutečně jen tak nevidí. Je to funkce, kterou většina řidičů využije asi jenom sporadicky, pokud už někdy. V tu chvíli ovšem budou sakra rádi, že jejich nabíječka něco takového umí.
Ale pěkně popořádku, první, co jsem u nabíječky Ultimate Speed ULG 17 A1 zaregistroval, byla její velikost. Jako člověk zvyklý na klasický formát své nabíječky CTEK jsem musel konstatovat, že tohle moc na přenášení nebude. Tělo je z kombinace kovu a plastu, navíc silně perforované, na dešti bych tedy přístroj zapomenout nechtěl. Jeho místo bych i s ohledem na hmotnost 6,5 kilogramů viděl někde na polici v garáži, ideálně tak, aby 1,9 metru dlouhé kabely dosáhly až pod otevřené víko motorového prostoru, tedy k autobaterii.
Kabely se dají naštěstí namotat a svorky přicvaknout na k tomu určené místo. Napájecí šňůra však místo pro namotání nemá, což ji předurčuje k trvalému zapojení do zásuvky. Tohle zkrátka není běžná nabíječka, kterou vměstnáte pod kapotu a necháte ji tam přes noc nabíjet, je to spíš přístroj pro stacionární umístění, třeba v autoservisu.
Nabíjení autobaterie
Základní funkcionalitu nabíječka zvládá bez výhrad. Po připojení se na displeji ukáže napětí autobaterie a je možné zvolit typ akumulátoru a rychlost nabíjení. To jen tak nějaká nabíječka neumí a funkce je to skvělá. Je ale potřeba si uvědomit, že čím rychleji do autobaterie cpeme energii, tím víc ji opotřebováváme. Proto je trochu škoda, že v návodu nejsou parametry rychlonabíjení uvedeny.
Lze samozřejmě nabíjet i zcela normálně, tedy pomalu. Proud i napětí si v takovém případě řídí nabíječka konzervativnějším způsobem, nabíjecí charakteristiku se mi ale dohledat nepovedlo. Co je fajn, je přítomnost aktivního chlazení – v okamžiku, kdy začne nabíjení, se zevnitř začne ozývat hukot ventilátoru.
Pakliže nabíječka detekuje napětí připojené autobaterie mezi 8,5 a 10,5 V, spustí režim regenerace (zde nazvaný „kondiciování“) a po dokončení vyhodnotí stav akumulátoru. V případě, že evidentně ani regenerace nepomohla, objeví se na displeji „Err“. Uživateli toto sdělení signalizuje, že by měl spíš pořídit baterii novou.
Také čtěte
Pomocný startovací zdroj
Jak už jsem uváděl výše, nabíječka poslouží i jako pomocné startovací zařízení, minimálně to výrobce deklaruje. My jsme si připravili podmínky vskutku ideální a vybili jsme akumulátor na 8,6 V. Šlo o dieselový motor obsahu 1,4 litru, který byl studený, jak jen být studený mohl. Venku bylo v dobu testu asi 5 stupňů, což není mnoho, ale může být samozřejmě i daleko hůř.
Ultimate Speed ULG 17 A1 umí v takovém případě pomoci startu auta proudem 75 A. V návodu je krom jiného i varování, že není úplně dobré startovat přes nabíječku vozidla s akumulátorem o kapacitě menší než 45 Ah, protože pro takové autobaterie je to celkem vysoká zátěž. Nás se to netýkalo, takže jsme v klidu pomocný start vyzkoušeli.
Startér sice motorem otáčel, ale skutečně hodně pomalu, takže se ve finále nic nezměnilo a vozidlo zůstalo i nadále nepohyblivé. Začali jsme pátrat po tom, jestli je opravdu 75 A dostatečná hodnota pro start a ne, opravdu není, jak dosvědčují i zkušenosti jiných uživatelů, případně videa na YouTube. Možná maloobjemovému motoru, třeba 1.0 TSI, by to stačilo. Diesel bohužel potřebuje víc, obvykle se startovací proud pohybuje na hodnotách 200 až 300 ampér.
Závěr
Jako nabíječce není tomuto přístroji co vytknout. Zvládá rychlé i pomalé nabíjení, umí nabíjet akumulátory klasické, AGM i GEL, nemá problém ani se 6V autobateriemi. Co se týče deklarované funkce pomocného startu, ta u zcela vybité baterie nefunguje, respektive nemá dostatečný výkon. Může pomoci v případě, že akumulátor mele z posledního, ale pokud bude vybitý do mrtva, tak zkrátka naftový dvoulitr nenaskočí, protože 75 A je jednoduše málo.
Pokud potřebujete stacionární nabíječku, která umí i rychlonabíjení, můžete s klidem po Ultimate Speed sáhnout. Za nás je však lepší oželet polovičaté pomocné startování a ušetřit docela dost peněz pořízením menší a mnohem levnější inteligentní nabíječky stejné značky, kterou jsme testovali v loňském roce.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.