Jedním ze způsobů, jak můžeme řídit turbodmychadlo, je nechat to čistě na elektronice. Jako všechna řešení, i toto má svá pozitiva i negativa.
Elektronicky řízené turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek
Články na téma základní info o turbodmychadlu:
- Kdy spíná turbo
- Dochlazování turba - má pro vás smysl?
- Tlak turba: Víte, jak jej změřit?
- Elektronicky řízená geometrie turba - právě čtete
- Dochlazování turba v moderních autech
- Olej a turbodmychadlo
- Jak funguje a pracuje turbodmychadlo
- Turbodmychadlo v zimě
- Jak se turbo zbavuje přetlaku?
- Častý omyl – natáčení lopatek turba
- Lopatky turbínového kola v turbodmychadle se nenatáčejí
- Jaký je rozdíl mezi dobrým a špatným turbem?
Přesnější a vychytanější
Elektronicky řízené turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek je doménou spíše novějších motorů, kde nahrazuje starší systém řízení podtlakovým ventilem.
Také čtěte
Za táhlo nicméně tahá malý servomotorek ukrytý v kovovém nebo plastovém boxu. To, kdy a jak se geometrie otevře, je na řídící jednotce, která vyhodnocuje celou řadu údajů a podle toho se řídí. Je tak možné velmi přesně přizpůsobit otevření geometrie aktuálním podmínkám.
Není to na věky
Celé tohle řešení má jednu drobnou nevýhodu - jeho životnost je jednoduše řečeno omezená. Hodně samozřejmě záleží na výrobci, ale turbodmychadlo samotné produkuje velké množství tepla. Cokoliv, co je poblíž, je teplu vystaveno a jak elektronika, tak plastové komponenty jako převody a podobně, tím trpí. I to je jeden z důvodů, proč tahle turbodmychadla nevydrží tolik, jako turba používaná v devadesátých letech a na přelomu milénia.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.