Přeplňování dostává z motorů vyšší krouticí moment, s tím spojený výkon a celkově optimalizuje efektivitu práce spalováku. Jenže jak se mění práce turba s teplotou? Prospívají mu zimní mrazy, nebo mu naopak škodí?
Turbo v zimě – jak se k němu chovat?
Články na téma základní info o turbodmychadlu:
- Kdy spíná turbo
- Tlak turba: Víte, jak jej změřit?
- Elektronicky řízená geometrie turba
- Olej a turbodmychadlo
- Jak funguje a pracuje turbodmychadlo
- Turbodmychadlo v zimě - právě čtete
- Jak se turbo zbavuje přetlaku?
- Častý omyl – natáčení lopatek turba
- Lopatky turbínového kola v turbodmychadle se nenatáčejí
- Jaký je rozdíl mezi dobrým a špatným turbem?
- Kuličková ložiska turbodmychadla - již brzy
V zimě trvá zahřívání klidně 20 kilometrů
Zimní období, zejména pak teploty třeba -10 °C a nižší, jsou problém pro mazání. Olej jakoby zhoustne a neteče zdaleka tak ochotně, jako při vyšších teplotách. Motoru chvíli trvá, než ohřeje chladicí kapalinu a obvykle dvakrát až třikrát déle mu zabere zahřátí maziva na provozní teplotu. Agregáty jsou stavěné tak, aby si i s tímto poradily, stejně tak oleje. „Řidší“ specifikace jako 0W-20, 0W-30 a podobné, jsou sice primárně stavěné tak, aby kladly co nejnižší odpor při čerpání, a tím ušetřily pár procent ze spotřeby, ale pojí se s tím i jejich lepší čerpatelnost za studena.
Turbodmychadlo potřebuje stálý průtok oleje, ideálně zahřátého na provozní teplotu. Hřídel turba je totiž uložena v hydrodynamickém kluzném ložisku. Funguje to tak, že mezi hřídelí a pouzdrem je drobná vůle a tlak oleje proudící do tohoto prostoru vlastně hřídel vystřeďuje. Ta v podstatě plave v oleji a mezi ní a bronzovým pouzdrem tak nedochází ke kontaktu. Turbo je navržené tak, aby pracovalo s olejem o určité teplotě a viskozitě. Když šlápneme na krk studenému motoru, tak škodíme jednak jemu, ale zároveň můžeme ublížit i velmi rychle se točícímu turbodmychadlu. Nefunguje-li vystředění jeho hřídele dokonale, dojde ke kontaktu mezi ní a ložiskem, což životnost středu turba rapidně zkrátí.
Také čtěte
Pro turbo je lepší studený vzduch
Každý řidič asi ví, že přeplňování má za úkol dostat do motoru více vzduchu, ve kterém je kyslík. Jenže objem plynů ve volném prostoru je velmi závislý na teplotě. Horký vzduch má objem větší, než stejné množství vzduchu studeného. Takže čím nižší je teplota nasávaného vzduchu, tím více ho turbo je schopné do motoru dostat a tím více kyslíku shoří společně s palivem. Při běžné jízdě nepozná řidič rozdíl, kdo však rád využívá plný výkonový potenciál motoru a má pro tyto věci trochu cit, může mít pocit, že v zimě pocitově auto jede o něco málo lépe. Způsobuje to právě studenější vzduch.
Můžete namítat, že přeci turbo vzduch stlačuje a tím ho samozřejmě ohřeje, protože při stlačování plynu nám roste teplota. To je sice pravda, ale nižší vstupní teplota znamená i nižší teplotu vzduchu po jeho stlačení a naopak. Zkrátka chladnější vzduch je pro výkon auta lepší.
Chlazení motoru
Je tu ještě jeden faktor, který se zimou souvisí. Tím je chlazení. Cokoliv, co do válce čtyřtaktního motoru dostaneme, nám ve fázi sací a stlačovací prostor ochlazuje. Týká se to zejména jak vzduchu, který tlačí turbodmychadlo, tak i třeba paliva. Ano, skutečně se u vstřikované nafty nebo benzínu počítá s tím, že má nějakou teplotu a ta pomůže s ochlazením, kdy teplo ze stěny válce, ventilů, svíčky a dna pístu přechází právě do rozprášeného studeného paliva se vzduchem. A čím studenější je palivová směs, tím lépe chladí.
Jak se chovat k turbu v zimě?
V zimním období tedy můžete očekávat, že motor bude mít vyšší výkon, ačkoliv většina řidičů to, troufám si konstatovat, nepozná. Málokdo jezdí tak dynamicky, aby skutečně vytěžoval možnosti agregátu po většinu času na maximum. Každopádně, pokud se mezi takové řidiče řadíte, pamatuje na to, že nižší teploty znamenají i delší ohřívání oleje na správnou teplotu, což je pro optimální funkci turbodmychadla klíčové. Dejte tomu alespoň 10 až 20 kilometrů, než začnete sešlapovat pravý pedál až na podlahu.
Zdroj médií: Depositphotos.