Snad každý týden čteme o tom, že automobilky neprodávají tolik elektromobilů, kolik chtějí, respektive kolik musejí. A bohužel se už stalo i to, že auto, které lidé kupují, se přestalo vyrábět, protože jeho prodeje zvyšují celkové emise vozů prodaných v tomto roce.
Emisní normy vozidel: V roce 2025 přituhne
Články na téma emisní limity:
- Emisní normy pro osobní automobily
- Emise automobilů a emisní limity
- Kolik vyprodukuje spalovací motor CO2? Málo
- Co to je uhlíková neutralita
- Emisní norma Euro 7 – co nás čeká?
- Emisní normy ve světě – jak se liší od evropských?
- Čína a emise
- Emisní normy se po Novém roce opět utáhnou - právě čtete
Emisní normy Euro a nové limity
Elektromobily jsou velmi fajn, ale zatím nejsou dostupné tak, aby si je lidé kupovali ve velkém. Namísto toho provozují své klidně starší ojetiny a ze svých daní financují dotace těm, kteří si mohou dovolit investovat třeba milion do auta na baterky. Evropské automobilky si trochu začínají zoufat, protože zaspaly ve vývoji. Ze západu na ně doráží Tesla, z opačné strany světa se řítí zase čínští výrobci elektrických aut a do toho se od prvního ledna ještě více utáhnou emisní limity. Budoucnost evropského autoprůmyslu je tedy zatím s obrovským otazníkem.
Pro tento rok platí ještě norma, podle které může auto vyprodukovat 115,1 gramů CO2 na každý ujetý kilometr. Pokud vyprodukuje více, musí z něj za každý gram na tento limit výrobce platit pokutu 95 eur (zhruba 2400 korun). Jak vybrané peníze pomohou klimatu je s otazníkem, ale EU si to zkrátka takto nastavila. Cenu pokuty samozřejmě musí automobilka promítnout do celkové ceny vozidla, reálně tedy pokutu platí spotřebitel.
V praxi to funguje tak, že se vezmou všechna prodaná vozidla v daném roce, sečtou se jejich emise a vypadne nějaké číslo. Pokud je průměr vyšší, než by měl být, platí se pokuta. Každý se samozřejmě dovtípí, že nejlepším způsobem snížení čísla je prodávat elektromobily a omezit prodeje spalováků, pakliže se to automobilce trochu moc „rozjede“.
Emise pro rok 2025 o 19 % nižší
Od příštího roku se tento limit posouvá dolů ze 115,1 gramů CO₂ na 93,6 gramů CO₂ na kilometr, což je téměř o pětinu, respektive o 19 %. Jak na to budou automobilky reagovat? Jsou dvě možnosti. Buď se ze spalováků stanou poloviční podpultovky a budou se prodávat jen velmi opatrně, nebo se zkrátka jejich cena bude muset zvednout. A není až tak složité si spočítat, o kolik.
Pakliže je rozdíl mezi povolenými emisemi pro rok 2024 a pro rok 2025 21,5 gramů CO₂ (115,1 – 93,6), pak vynásobíme-li tento rozdíl pokutou (95 eur za každý jeden gram), dojdeme k částce 2042,5 eur. Po přepočtu je to 51 780 korun. A přesně to je částka, o kterou by teoreticky měla auta zdražit, protože automobilky to opět promítnou do koncových cen. Reálné zdražení se bude od teorie lišit, promítnou se do toho i další vlivy, ale těch zhruba 2 000 eur je částka, která jde na vrub zpřísnění emisní normy.
Ojetiny ještě víc zestárnou
Trh s auty se nám tedy pomalu rozděluje. Kdo má na elektromobily, ten už si ho třeba koupil, a to klidně na firmu a s dotací. Pro koho jsou nová auta příliš drahá, může se podívat po ojetinách, ale ty novější a „čistší“ jsou čím dál víc rizikové, protože systémy omezující emise jsou komplikované a drahé. Není tedy divu, že spousta zákazníků raději bude nadále provozovat svá letitá auta, jejichž údržba není tak drahá.
Zdraží i palivo
Části lidí bohužel asi v budoucnu nezbude nic jiného, než se auta vzdát úplně, případně cestování hodně omezit. Tlak totiž přichází i z druhé strany. Od roku 2027 se stane součástí ceny paliva i emisní povolenka, která může cenu vyhnat za pár let až o 14 korun nahoru. Palivo se stane o dost dražším než dnes, starší a jednoduchá auta budou pomalu vyřazována a udržet v životaschopném stavu třeba současný vůz se spalovacím motorem za 12 let, bude pravděpodobně finančně nákladné.
Zdroj médií: Depositphotos.