Evidenční kontrole se při každé změně majitele vozidla nevyhnete. Zaplatíte za ni 300 až 800 korun a její platnost je podle současné legislativy jednoletá. Časová náročnost evidenční kontroly není taková, často celý proces trvá i jen 10 minut.
Evidenční kontrola v roce 2024 a co pro ni platí
Články na téma evidenční kontrola:
- Evidenční kontrola vozidla
- Platnost evidenční kontroly
- Cena evidenční kontroly
- Evidenční kontrola v roce 2024 - právě čtete
Řada řidičů si často říká, k čemu ta evidenční kontrola vlastně je. Podle platných právních předpisů by měla prokázat, že vozidlo odpovídá stavu, který je uvedený v technickém průkazu, případně v osvědčení o technické způsobilosti vozidla, pokud vaše auto registraci nepodléhá.
Jestliže se jako motorista ptáte, při jakých konkrétních registračních úkonech je evidenční kontrola třeba, odpověď opět přináší příslušný zákon. Konkrétně se jedná o tyto registrační úkony, které jsou uvedeny níže:
- registrace vozidla ze zahraničí, u kterého platí první STK,
- přepis auta v registru motorových vozidel,
- zápis dalšího majitele,
- prodej vozidla do zahraničí,
- převod v rámci dědictví,
- ukončení leasingu,
- převod historického vozidla,
- zápis tažného zařízení.
Volba konkrétní stanice je jen na vás
Jestliže vás evidenční kontrola čeká, jistě se budete zajímat o to, kde ji udělat. Standardně platí, že evidenční kontrola se provádí na stanici technické kontroly (STK). Při volbě konkrétní STK není třeba se řídit trvalým bydlištěm, je tedy možné zvolit kteroukoliv stanici. Myslete ale na to, že většinou vyjde čekací lhůta na provedení evidenční kontroly na několik desítek minut. Objednání dominantní část stanic bohužel zatím neumožňuje.
Výhodou alespoň je, že celková časová náročnost samotné evidenční vyjde jen na zhruba 10 až 20 minut. Jejím výstupem je následně protokol o evidenční kontrole.
Zároveň myslete na to, že k jejímu provedení budete potřeba doklad totožnosti a malý technický průkaz. Pokud ještě máte i ten velký, vezměte si i jej. Raději ještě uvedeme, že evidenční kontrolu není možné provést bez fyzické přítomnosti vozidla, poněvadž poté by celý tento proces tak trochu ztrácel smysl.
Jaký je průběh evidenční kontroly?
Jakmile na stanici technické kontroly přijdete, technik váš vůz zkontroluje a porovná jeho faktický stav s tím, co je uvedené v technickém průkazu. Následně se nejspíš odeberete do kanceláře, kde vyčkáte na kompletní vyhotovení potřebného protokolu o evidenční kontrole. Ten je nově už jen elektronický a slouží tedy jako potvrzení, že skutečný stav vozidla souhlasí s tím, co je uvedené i v technickém průkazu vozidla.
Cena evidenční kontroly se v průměru pohybuje okolo 500 korun. Pokud se jedná o evidenční kontrolu opakovanou, je třeba počítat zhruba s dalšími 200 korunami. Evidenční kontrola při dovozu ze zahraničí vyjde cca na 800 korun a evidenční kontrola osobního vozu před registrací vyjde ještě o 400 korun navíc.
Je ale třeba myslet na to, že cenová politika jednotlivých stanic je v praxi i velmi rozdílná. Někdy může běžná evidenční kontrola vyjít třeba jen na 300 korun, v některých případech se ale může stát, že za běžnou evidenční kontrolu zaplatíte i 800 korun.
V loňském březnu došlo v oblasti evidenčních kontrol k velké změně. Ta se týká její platnosti, která se prodloužila z 30 dní na 1 rok od vystavení potřebného protokolu. Díky technologickým změnám není už ani nutné předkládat protokol o absolvování v případě přepisu či zápisu vozidla, a to ani při změně vlastníka.
Pokud vás zajímá, jak je to s evidenční kontrolou v případě motocyklu, podmínky jsou velmi podobné jako v případě auta. Platí tedy, že je třeba ji absolvovat při každé změně majitele a kontrole podléhá hlavně barva, rozměr pneumatik, ráfků, typ motoru, VIN kód a výrobní štítek. Podobně jako v případě auta platí, že je třeba mít u sebe i technický průkaz motocyklu a osobní doklady.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (1)
Od 01.01.2024 se již nevydává tzv. "velký TP" . Pro provedení EK nebo TK tedy postačí "malý TP" (ORV). Nicméně je doporučeno "velký TP" mít sebou. Na STK tak mohou provést kontrolu správnosti digitálně zapsaných informací s papírovou verzí. Platí pravidlo "co je psáno, to je dáno". STK tak při nesrovnalostech může dát podnět k opravě údajů v digitálním TP. STK nemá právo papírovou verzi zadržet.
Při fyzické návštěvě Odboru dopravy na MěÚ (např při změně údajů) vám bude papírové TP odebráno a opatřeno razítkem "ZRUŠENO" ale dle info. z webu "MDCR. cz" vám na požádání musí být po provedení zápisu vráceno. A nebo si před návštěvou pořiďte fotokopii (pro jistotu - známe ochotu úředníků).