Že mají chodci na přechodech vždycky přednost? Tak přesně tak to není. Řidiči sice musí povinně umožnit každému chodci bezpečné přejití, zároveň ale platí, že žádný chodec nesmí bezprostředně skočit pod automobil, a to ani na přechodu pro chodce.
Jak je to s předností na přechodech pro chodce?
Články na téma silniční pravidla:
- Zákon o provozu na pozemních komunikacích
- Otáčení v křižovatce: Kdy je to možné?
- Jednosměrka a její pravidla
- Pravidla silničního provozu: Která řidiči porušují?
- Železniční přejezd a zákon - co je potřeba dodržovat?
- Silnice pro motorová vozidla a její pravidla
- Zákaz stání a zastavení přehledně
- Ve Frankfurtu snížili maximální povolenou rychlost
- Překročení rychlosti v Kalifornii – maximálně o 10 mil
- Doplňková zelená šipka vpravo
- Silnice pro motorová vozidla - již brzy
- Řidiči a přechody pro chodce: Jak to je s předností? - právě čtete
- Modrý maják a předjetí vozidla. Jak to je?
Ze zákonné úpravy jasně vyplývá, že každý chodec se před vstupem do vozovky i na přechodu musí pořádně rozhlédnout a přesvědčit se o tom, že vstup do vozovky je pro něj volný a dostatečně bezpečný. Musí z jeho strany panovat jistota, že vstup do vozovky opravdu přichází do úvahy a bezprostředně neohrožuje ostatní účastníky silničního provozu.
Z pohledu přednosti chodce na přechodu platí i několik výjimek, které je třeba brát ze strany chodců, řidičů i dalších účastníků provozu v potaz. Týká se tu kupříkladu vozidel s právem předností v jízdě. Typicky se jedná o vozidla integrovaného záchranného systému s aktivními modrými či modro-červenými majáky.
Chodci, pozor na tramvaje!
Zároveň také platí, že chodec musí dát na přechodech vždy přednost i jednomu dalšímu konkrétnímu vozidlu. Jedná se o vozidla, která se momentálně nacházejí jen v několika mála městech České republiky. Konkrétně v Praze, Brně, Ostravě, Liberci, Olomouci, Plzni, Mostě a Litvínově. Možná již správně tušíte, že se jedná o tramvaje.
Také čtěte
Výše uvedené pravidlo má poměrně jednoduché vysvětlení. Tramvaj je totiž velmi velké a těžké vozidlo, které není jednoduše možné zastavit.
Všichni účastníci silničního provozu by rovněž měli brát v potaz, že na pravidla, která se týkají přechodů pro chodce, je třeba myslet i v případě nepřítomnosti svislé dopravní značky. Přechod pro chodce totiž může výt vyznačen i jen vodorovnou značkou číslo V7a, tedy jednoduše řečeno zebrou.
Přechod pro chodce a svislé dopravní značení
Svislé značky ve vztahu k přechodům pro chodce se totiž vyskytují zejména tam, kdy by je motoristé vzhledem k povaze dané komunikace nemuseli očekávat. Jedná se tedy o dodatečný prvek, který má každému řidiči zjednodušit a zpříjemnit počínání na silnici a který má bezpečnost na komunikacích co možná nejvíce zvýšit. Nejčastěji se tedy tyto dopravní značky nacházejí kupříkladu mimo křižovatky.
Chodci by také měli brát v potaz, že některé komunikace jsou pro ně zapovězené. Jedná se o komunikace, kde se vyskytuje značka, která vstup chodcům zakazuje. Příkladem je dopravní značení B30. Zároveň platí, že dle zákonných norem nemohou chodci vstupovat ani na dálnice, nebo na komunikace, kam nemohou ani cyklisté.
Zdroj médií: Depositphotos.