Ostrava, 10 hodin ráno. Atmosféra startu Gumbalkanu je nabitá energií. Více než 150 aut se chystá na epickou cestu přes Polsko, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko. Mezi nimi i naše Subaru, s nímž se chystáme pokořit zimní edici této legendární akce.
Gumbalkan: Z pekla do sauny a pak zpátky!
Články na téma s Portálem řidiče na Gumbalkan:
- Portál Řidiče pojede Gumbalkan
- Vybrali jsme auto na Gumbalkan
- Jak vybrat auto na Gumbalkan
- Příprava obyčejného auta na Gumbalkan
- Zpověď dobrodruha akce Gumbalkan
- Gumbalkan začíná: Adrenalinový start a nečekaná závada! - právě čtete
- Porovnání auta před a po úpravách na Gumbalkan
- Gumbalkan: Cesta za poznáním – Maďarsko, Rumunsko a... sopky?
- Gumbalkan: Opravy auta, Drákula a tajemný tunel
- Gumbalkan: Cíl a návrat domů
- Gumbalkan 2024: Roadtrip úspěšně zakončen
Po registraci a seznámení s dalšími účastníky, kteří sdílí naši vášeň pro dobrodružství, se pomalu chystáme na cestu. Zimní edice Gumbalkanu se nese spíše v duchu roadtripu než offroadového výletu. Jde o poznávání neznámých zemí a jejich historie. Trasa není pevně daná, organizátoři spíše doporučují vyhnout se dálnicím a hledat dobrodružství na okreskách a šotolinových cestách.
S nadšením zapínáme navigaci a směřujeme k první šotolinové cestě. Jenže euforie netrvá dlouho. Před hranicemi s Polskem se naše Subaru začíná přehřívat! Sny o perfektním stavu auta, které nám sliboval prodejce, se rázem rozplývají.
Co teď? Naštěstí potkáváme na benzínce posádku z Audi, kteří se s námi účastní Gumbalkanu. Pomocí kabelu ze svazku ze zadních sedadel a propojení relé v pojistkovce se nám podaří provizorně opravit závadu. Doléváme vodu a s maximálně zapnutým topením a oběma saharami pokračujeme v cestě. Prvních 50 kilometrů je to pořádný adrenalin, ale auto drží.
Boj s přehříváním a úchvatné Tatry
Po provizorní opravě a se "saunou" v autě jsme se vydali vstříc prvnímu checkpointu. Tentokrát nás cesta zavedla na Slovensko, ke kopii slavné brazilské sochy Ježíše Krista na kopci Grapa nad obcí Klin. Monumentální dílo s výškou 9,5 metrů a rozpětím paží 7 metrů nás uchvátilo svou majestátností.
Po krátké pauze a kontrole stavu auta jsme pokračovali v cestě. Další checkpoint nám nabídl úchvatný panoramatický výhled na Tatry, tentokrát z polské strany. Bohužel, náš problém s přehříváním se i přes zapnuté sahary nezlepšil. Museli jsme proto sáhnout k radikálnějšímu řešení.
Za krásného výhledu na Tatry jsme se s vervou pustili do opravy. Sundali jsme plechový kryt motoru a s trochou štěstí a tmelu na motory od posádky "Hotwheels" Saxa se nám podařilo demontovat termostat.
Oprava na koleni a ďábelský plán
Termostat je zpacifikován, pokračujeme k hradu Dunajec. Dojedeme na místní pláž, ke koupání je ještě zima, ale potkáváme další posádku s prasklými brzdovými trubičkami. Pomáháme jim s opravou a radujeme se z toho, že už v autě nemáme saunu. Ale radost netrvá dlouho. Ze zadní části auta se ozývá nepříjemné lupnutí – prasklá pružina. Další rána do našeho ocelového oře.
Problémy s přehříváním se zhoršují. Už nestačí dolévat vodu po 50 kilometrech, teď auto vaří po pouhých pěti. Atmosféra houstne, myšlenky na odstoupení z výletu se nám vkrádají do mysli.
Vtom se nám v hlavách zrodí ďábelský plán. Dolijeme poslední zásoby vody a vyrážíme do místního supermarketu. Hodinu před zavíračkou kupujeme 20 metrů zahradní hadice. K našemu překvapení se k nám přidává finská posádka s BMW E46 a nabízí pomoc.
K čemu bude sloužit zahradní hadice ze supermarketu a jak se vyvíjí naše cesta? Zvládneme zdolat Gumbalkan i s touto nečekanou komplikací? To se dozvíte v další části našeho napínavého dobrodružství Gumbalkan! Sledujte naše další příběhy z cesty!
Zdroj médií: Nikola Vrabel.