Jedním z největších hluků, které auta produkují, je zvuk vznikající odvalováním pneumatik po asfaltu. Záleží samozřejmě z velké míry na povrchu, po kterém se běhoun pláště odvaluje, ale největší vliv má pneumatika samotná.
Hlučnost pneumatiky ovlivňuje více faktorů
Články na téma hlučnost pneumatik:
- Hlučnost pneumatik - tabulka
- Hlučnost pneumatik: dá se snížit a jak to udělat? - právě čtete
- Máte hlučné pneumatiky? Zde jsou příčiny - již brzy
Hlučnost pneumatik se měří v decibelech
Každá pneumatika prodávaná v EU dnes musí být vybavena štítkem, na kterém se lze dočíst docela fajn informace. Mimo jiné je tam uvedena i hlučnost, respektive úroveň vnějšího hluku, jaký plášť vydává při jízdě. Rozdělena je do tří úrovní A, B a C. Nejnižší hodnota, se kterou stupnice počítá, je 67 dB, nejvyšší 77 dB. Jestli se vám to nezdá jako velký rozsah, je to způsobeno povahou decibelu jako jednotky intenzity zvuku. Decibel je jednotka logaritmická a například pokles o 3 dB znamená poloviční úroveň hluku, nárůst o 3 dB je dvojnásobný kravál. Mezi 67 a 77 dB je tedy opravdu hodně prostoru a jedná se o dostatečný rozsah, schopný pokrýt jakýkoliv dnešní plášť.
Hlučnost pneumatik a jak ji snížit
Co má zásadní vliv, je směs použitá na výrobu pneumatiky. Rozdílné složení a tvrdost znamená odlišné akustické vlastnosti, vliv má samozřejmě i třeba přesnost výroby. Pak je tu ale ještě způsob uspořádání vzorku. Obecně platí, že pláště s liniovým vzorkem mají nižší hlučnost, než vzorek členitý, určený do horších podmínek. Kupříkladu SUV bývají osazována plášti do širokého spektra podmínek – od běžných silnic, až po lehčí terén. Mají tedy hrubší vzorek, který zabere i v bahně nebo na vrstvě sněhu, ale to s sebou nese i vyšší úroveň hlučnosti.
Snížení hlučnosti
Prvním a základním parametrem je nahuštění plášťů. Jsou stavěné tak, aby jejich vlastnosti byly optimální při určitém zatížení a týká se to samozřejmě i tlaku (ačkoliv to není při vývoji úplně priorita). Zkontrolujte tedy, jestli opravdu máte gumy nafoukané na předepsaný tlak, případně to napravte.
Hmotnost auta je rovněž důležitá. Čím je vyšší, tím víc je pneumatika tisknuta k podkladu a s tím narůstá hlučnost. Pakliže jedete plně naloženým a zcela obsazeným kombíkem na dovolenou k moři, není divu, že vám připadají pneumatiky nějaké hlučné. V takových případech doporučujeme natlakovat pneu na horní mez povolenou výrobcem auta, hlučnost by měla o něco klesnout, zlepší se i spotřeba.
Odhlučnění podběhů je taky možností, ačkoliv už o něco komplikovanější. Automobilky do podběhů vozů střední a vyšší třídy zcela běžně dávají odhlučňovací materiály. Kdo chce, může sundat plastové kryty a prolepit je dodatečnou protihlukovou ochranou. Je ovšem potřeba zvolit takovou, která je určena do vnějšího prostředí – nesmí nasáknout vodu. Volte také ten správný materiál, který je určený pro tlumení zvuku pneumatik, některé totiž tlumí třeba jenom vyšší frekvence.
Zdroj médií: Depositphotos.