Existuje mnoho druhů pneumatik. Víte, jak se nasazují asymetrické, symetrické a směrové pneu?
Asymetrické, symetrické a směrové pneumatiky
Články na téma druhy pneumatik:
- RunFlat pneumatiky: Co to je a jaké jsou výhody
- Co je dojezdová pneumatika a jaké má označení
- Pneumatiky F1 – co mají společného a v čem se liší od běžných pneumatik
- Asymetrické, symetrické a směrové pneumatiky - právě čtete
- Povolené rozměry pneumatik pro vůz Škoda Octavia
- Pneu s ochranou ráfku
- Pneumatiky s hřeby - kde jsou povolené? - již brzy
Každý, kdo se rozhodl vybírat nové pláště na své auto se někdy setkal s pojmy, jako jsou asymetrické, směrové a symetrické pneumatiky. Dnes se podíváme na to, jaký je mezi nimi rozdíl a která jsou pro jednotlivá auta nejvhodnější.
Asymetrické pneumatiky
Asymetrické pláště mají, jak už jejich název napovídá, asymetrický dezén. Tudíž se u nich neřeší směr rotace. Na vnější straně se nachází gumové bloky, které mají nejlepší vlastnosti na suché vozovce. Vnitřní a střední část je pak nejlepší na mokru a sněhu – jelikož se na ní nachází drážky pro odvod vody. Tím pláště chrání vozidlo před vznikem aquaplaningu. Pro lepší přilnavost se část vzorku deformuje a dochází tak k vyšší odolnosti vůči bočním silám.
Jak nasadit asymetrické pneu
Asymetrické pneu zkracuje brzdnou dráhu a zajišťuje lepší vedení v zatáčkách. Pro správné fungování musí být pláště správně nasazeny. Používají se zkratky IN (vnitřní strana) a OUT (vnější strana).
Pláště s asymetrickým dezénem se vyrábí od průměru R16 a jsou vhodné pro různé typy automobilů od nižších tříd až po sportovní. Od průměru R18 prakticky jiné, než asymetrické pláště již nejdou sehnat – avšak jsou i výjimky. Použití na větších discích (ve výsledku také na větších a těžších autech) má svůj důvod - a to především díky vyšší stabilitě asymetrických plášťů.
Nevýhody asymetrických plášťů
- vyšší pořizovací cena
- musí být správně instalovány (IN a OUT)
- nižší účinek v záběru na sněhu (v porovnání se směrovými plášti)
Symetrické pneumatiky
Symetrické pláště mají dezén, který je v podélné ose symetrický. Tvar dezénu se všemi lamelami, bloky a drážkami je vpravo i vlevo totožný. Dříve se jednalo o velmi používaný typ pláště, dnes jej najdeme především u městských vozidel, MPV nebo menších SUV. Symetrické pneumatiky mají dlouhou životnost, vyznačují se svou tichostí a nejčastěji je najdeme ve spojení s takzvanými celoročními pneumatikami.
Jak nasadit symetrické pneu
Pláště se symetrickým dezénem nevyžadují žádné speciální nasazování. Je jedno, jestli budou vlevo, vpravo, vzadu nebo vepředu.
Nevýhody symetrických plášťů
- zhoršené vlastnosti na mokré vozovce
- nižší stabilita v zatáčkách (v porovnání s asymetrickými plášti)
Také čtěte
Směrové pneumatiky
Směrové pláště se vyznačují především dezénem, který se tvaruje do písmene V, či takzvaný šípovitý design. Nejčastěji zde najdeme směrové drážky a bloky, které jsou souměrné podle podélné osy běhounu. Plášť tak výborně zabírá po celé jeho ploše a tím odvádí sníh a vodu. Pomocí širokých žlábků se rapidně snižuje riziko aquaplaningu, a to i ve vyšších rychlostech.
Tyto pláště se často používají na přední nápravě u rychlých sportovních vozů a jejich využití najdou také řidiči střední třídy a SUV s pohonem všech čtyř kol.
Jak nasadit směrové pneu
Pláště se, pro svou funkci, musí nasazovat pouze v jednom směru. Na bočnici je vždy vyznačen směr rotace při jízdě vpřed.
Nevýhody směrových plášťů
- nižší stabilita
- nižší kilometrový nájezd
- horší boční vedení
- vyšší hlučnost
Zdroj médií: Depositphotos.