Krom čtyřtaktů existují ještě dvoutaktní spalovací motory. Těch už bohužel dnes na silnicích moc nevídáme, což je možná malinko škoda. I tak ale stojí za to vysvětlit si princip jejich fungování.
Jak funguje dvoutaktní motor a jaké jsou jeho výhody/nevýhody
Články na téma jak fungují motory:
- Zážehový spalovací motor - jak funguje?
- Dvoutaktní motor - princip fungování - právě čtete
- Vznětový motor - jak funguje?
- Výkon motoru na etanol
- Vrtání a zdvih motoru – který parametr je rozhodující?
- Jak funguje Porsche 911 T-Hybrid
- Výhody motoru podélně vs. napříč
- Proč je tříválec účinnější než čtyřválec? - již brzy
- Motor elektroauta: Opravdu je to tak jednoduché? - již brzy
Konstrukčně je dvoudobý motor jednodušší než motor čtyřdobý. Hlavním rozdílem je, že u dvoudobého proběhne pracovní cyklus během jedné otáčky hřídele, tedy během jednoho pohybu pístu nahoru a dolů. I díky tomu mají dvoutakty většinou při stejném objemu vyšší výkon, než čtyřtakty. Na druhou stranu se ale nemohou pochlubit tak vysokou účinností a čistotou spalin. Extrémně důležitý pro průběh výkonu a jeho charakteristiku je tvar výfuku, což je i důvod, proč třeba silnější motocykly vybavené dvoudobým motorem mají před tlumičem hluku ledvinovitý tvar a ne klasickou trubku.
Pracovní fáze dvoudobého motoru
Sání a stlačení
Píst koná pohyb směrem nahoru, tedy od dolní k horní úvrati. Do klikové skříně je nasávána směs paliva se vzduchem vlivem podtlaku. Jak jde píst vzhůru, zavírá přepouštěcí kanál i kanál výfukový. Zároveň stlačuje palivovou směs, která je v prostoru válce už z předchozího cyklu.
Expanze a výfuk
Píst stále koná pohyb nahoru, těsně před jeho vrcholem svíčka vygeneruje jiskru a dojde k zapálení stlačené směsi. Ta rychle hoří, v podstatě exploduje a uvolňuje se energie. Píst mezitím překonává horní úvrať a tlak z exploze směsi ho tlačí dolů, čímž koná práci, protože tato energie je přenášena na klikovou hřídel a tím transformována na rotační pohyb. Jak se píst vydal dolů, tak tím spodní hranou uzavírá sací kanál a zároveň stlačuje směs nasátou do klikové skříně. Následně se otevře přepouštěcí kanál a natlakovaná směs paliva v klikové skříni se tak dostává do pracovního prostoru válce. Tím zároveň vytlačuje zplodiny do otevřeného výfukového kanálu. Píst se dostává do dolní úvrati, cyklus se uzavírá a přichází opět fáze sání a stlačení.
Nakupte aditiva do benzínu
Princip fungování 2taktu - animace
Jak přesně dvoutaktní motor funguje se můžete podívat na následující animaci.
Odlišnosti v mazání motoru
Klasický dvoutakt se maže tím způsobem, že olej se přimíchává do paliva. U jednodušších motorů se smíchá olej s benzínem v přesně daném poměru (většinou 1:50 nebo 1:40). Jsou ale i agregáty, které si umí poměr paliva a oleje měnit a není tedy nutné nic přimíchávat do paliva při plnění nádrže. Typické je to pro motocykly, u kterých plynová rukojeť ovládá krom karburátoru i množství oleje. Jedná se o tzv. oddělené mazání a mezi průkopníky tohoto systému u dvoudobých motorů patřila česká Jawa. Protože je společně s benzínem spalováno i mazivo, mají dvoutakty typický zápach, pro někoho spíše vůni. Nemusíte mít ani citlivý čich a přesto poznáte, že několik minut před vámi projela po silnici starší motorka.
Výhody a nevýhody dvoudobých motorů
Jak už jsme psali na začátku - dvoudobým motorů nepřeje především dnešní doba, kdy se úzkostlivě hlídá každý gram škodlivých emisí. Sem tam se v médiích objeví informace, že je ve vývoji nějaký modifikovaný "čistý" dvoutakt, ale v praxi se s těmito motory setkáváme spíše už jen u motorových pil a křovinořezů, kde mají výhodu díky jednoduchosti a nízké hmotnosti. Existují i naftové dvoudobé agregáty, ale jejich doménou je spíše železniční doprava.