Jedním ze základních a pro mnoho řidičů nepostradatelných systémů v autě, je klimatizace. Ta zejména v letních měsících umí z prakticky neobyvatelného prostoru interiéru vozu udělat poměrně příjemné místo.
Jak funguje klimatizace v autě - princip
Články na téma klimatizace:
- Princip klimatizace v autě - právě čtete
- Manuální nebo automatická klimatizace?
- Nastavení klimatizace v autě - návod, jak na to
- Plnička klimatizace: Co to je a k čemu slouží?
- Únik chladiva z klimatizace, jak to zjistit?
- Automatická nebo manuální klimatizace?
- Počátky historie klimatizace v autech
- Jak správně v zimě používat klimatizaci a topení ve starých autech? - již brzy
Vyšší tlak = vyšší teplota
Jak ale taková klimatizace funguje? Prvně bude dobré si vysvětlit jeden fyzikální princip. Nebojte, nebudeme zabíhat do nějakých vzorečků a rovnic. Stačí, když si zapamatujete, že pokud se zvyšuje tlak, roste teplota a pokud se tlak snižuje, teplota klesá. Současně s tím se může měnit i skupenství látky, která se rozpíná/stlačuje. Velice dobře je to vidět na takovém tom klasickém levném plynovém zapalovači, který je obvykle průhledný. Uvnitř je stlačený a tím pádem zkapalněný plyn, který jakmile se dostane ven, tak se mění jeho skupenství na plynné. Pokud zapalovač vezmete, odděláte vrchní krytku z lesklého plíšku, několikrát otočíte kolečkem regulujícím velikost plamene a následně bez škrtnutí necháte plyn unikat ven, začne okolí ventilku omrzat. To se právě mění skupenství zkapalněného plynu, protože se dostává ven a není již tak stlačený jako uvnitř zapalovače. Současně s tím se i prudce ochlazuje, což je také důsledek snížení tlaku.
Vybírejte přípravky pro dezinfekci klimatizace v autě
Hrátky s fyzikou
U klimatizace v autě je to podobné - kouzlo spočívá v hrátkách s tlakem plynu, kterému se obecně říká chladivo. To je kompresorem stlačeno a jak jsme si vysvětlili výše, tak s tlakem roste i teplota, chladivo se tedy ohřeje. Takto ohřátý a natlakovaný plyn putuje do kondenzátoru, kde se ochladí, obvykle tak, že potrubí je ofukováno ventilátorem. Tím, jak je plyn v potrubí ochlazen, zkapalní. Následně projde přes expanzní ventil, který sníží tlak této kapaliny a ta se opět stane plynem. S úbytkem tlaku samozřejmě klesá i teplota, takže je to plyn daleko studenější, než byl před vstupem do kondenzátoru.
Studené potrubí
Potrubí s tímto chladným plynem pak vede dál do výparníku. Přes výparník proudí vzduch z venku auta a ten je studeným potrubím ochlazen. Je to ten stejný vzduch, jaký je následně distribuován do interiéru vašeho auta. Do hry ale vstupuje ještě vysoušeč, který se stará o to, aby vzduch nebyl příliš vlhký a v autě se nerosila skla a nebylo tam jak v tropickém pralese. Celý klimatizační okruh je samozřejmě uzavřen a chladivo v potrubí putuje pořád dokola. Poté, co ochladí vzduch, je opět nasáto kompresorem, který ho stlačí a proces začíná znovu.
Jako ve sprše
Aby ale do auta neproudil pořád jen ledový vzduch, je samozřejmě v potřebném poměru smíchán s teplým, neochlazeným vzduchem z vnějšku. O mísení se stará buď automaticky nebo manuálně řízená klapka. Eventuálně klapek několik - pokud je v autě více zón s různě nastavenými teplotami (vícezónová klimatizace). Funguje to prakticky stejně, jako když se sprchujete. Tu správnou teplotu si nastavíte tím, že regulujete poměr studené a teplé vody.