Peugeot dohání konkurenci s novým 48V hybridním pohonem. Slibuje pokles spotřeby až o 15 % a možnost jízdy čistě na elektřinu.
Jak funguje nový 48V hybridní pohon Peugeotu?
Články na téma hybridy:
- Hybridní vozy na českém trhu v roce 2021
- Test reálné spotřeby Hondy Jazz e:HEV
- Nejlevnější hybridy na trhu
- Hybridní auta a jejich typy
- Full-hybrid pohon a jeho princip (HEV)
- Nejlevnější hybrid
- Peugeot představil nový 48V hybridní pohon - právě čtete
- Může motor hybridu posloužit jako generátor?
- Hybridní auta – jejich nespolehlivost je jen pověra - již brzy
Mild hybridní 48V systémy už jsou s námi nějaký ten pátek. Nyní se s tímto řešením vytasil i Peugeot, respektive skupina Stellantis, a na první pohled to vypadá docela zajímavě. Jako první se s novým hybridním ústrojím představí SUV 3008 a 5008, později by se ale mělo dostat i na další modely. Francouzská automobilka slibuje pokles spotřeby až o 15 %, převážně pak díky úspoře paliva v městském provozu.
Jak funguje?
Základ tvoří nová generace benzínového motoru PureTech, který byl uzpůsoben požadavkům hybridního pohonu. Jedná se o přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru s výkonem rovných 100 kW (136 koní) a točivým momentem 230 Nm. Pohonná jednotka pracuje v Millerově cyklu, což je v podstatě totéž, co Atkinsonův cyklus u atmosférických motorů. Cíl mají stejný - lepší tepelnou účinnost spalování a tím snižování spotřeby paliva.
Pilířem nového hybridního pohonu Peugeotu je ale nová šestistupňová dvouspojková automatická převodovka e-DSC6. Ta ve své skříni, kromě ozubených kol, řídících jednotek a dalších, skrývá i kompaktní synchronní elektromotor s permanentními magnety. Ten dokáže spalováku pomoci špičkovým výkonem až 21 kW (28 koní) a především točivým momentem 55 Nm. Co to umožňuje? Většinu času elektromotor především asistuje spalovacímu motoru - zlepšuje reakci na sešlápnutí plynového pedálu a umožňuje plynulejší řazení. Při potřebě plné akcelerace dokáže krátkodobě přihodit výkon navíc, díky čemuž často není potřeba podřazovat. Čím nižší je ale rychlost, tím lepší, protože třeba v dálničních rychlostech je vliv na spotřebu nulový.
Jenže Peugeot do systému integroval i malou, ale dostatečnou baterii o využitelné kapacitě 432 Wh (celková kapacita je 898 Wh), která umožňuje, na rozdíl od jiných 48V mild hybridů, provoz čistě na elektřinu v případech, kdy je požadavek na točivý moment minimální. Typicky při popojíždění zasekaným městem nebo při parkování. To je právě důvod, proč je ekonomika provozu nejlepší právě ve městě - Peugeot slibuje úsporu až 2,5 l/100 km. Vedle toho baterie umožňuje velmi často vypínat motor a takzvaně plachtit. Energii pro baterku vyrábí výhradně samotný elektromotor (v režimu generátoru), třeba při regenerativním brzdění.
Baterie je instalována pod levým předním sedadlem. Není tak nijak omezen vnitřní prostor ani objem zavazadlového prostoru. A jelikož elektrické kabely nemusí vést napříč celým interiérem, tak jsou minimalizovány i ztráty související s délkou kabelů. I díky tomu, že je využitelná kapacita baterie výrazně menší než ta celková, tak Peugeot slibuje zachování stejného výkonu po celou dobu životnosti auta. Navrch na ni poskytuje záruku 8 let nebo 160 000 kilometrů.
Hybridní Peugeot poznáte podle specifického digitálního displeje, který zobrazí třeba tok energie v systému, úroveň nabití baterie nebo procento vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu. První modely 2008 a 5008 s novým hybridním pohonem se na trh dostanou už v druhém čtvrtletí tohoto roku.
Zdroj médií: Peugeot.