Závada na turbodmychadle se dá někdy včas rozpoznat a může se tedy řešit, dokud ještě turbo funguje. V tom horším případě na závadu přijdete v okamžiku, kdy motor ztratí tah a přepne se do nouzového režimu.
VIDEO: Jak poznat vadné a rozbité turbo
Články na téma kontrola stavu turba:
- Jak poznat špatné turbo - právě čtete
- Jak vyměnit střed turba
- Kontrola turba svépomocí
- Rozdíl mezi dobrým a špatným turbem
- Diagnostika turba podle zvuku
- Jak se pozná špatné turbo?
Divné zvuky
Většina turbodmychadel není při svém provozu nijak slyšet. U některých starších se můžeme setkat s jakýmsi jemným ševelením, které by ale nemělo být tak silné, aby bylo tím hlavním zvukem, který se zpod přední kapoty ozývá. Slyšíte-li tedy znatelné pískání, které roste nebo se mění s otáčkami, řešte to. Příčin může být několik a mezi nimi i odchylka ve vyvážení středu turba.
Sáhněte si
K turbodmychadlu se dá u spousty aut dostat docela jednoduše. Stačí tedy sundat sání a zkusit „zakvedlat“ s dmychadlovým kolem, čímž lze odhalit jednu z nejčastějších závad - radiální vůli. V případě, kdy má středu turba příliš velkou vůli ve svém uložení, je životnost zkrácena a časem bude nutná minimálně repase.
Radiální vůle turba
Je třeba pamatovat na to, že každé turbo nějakou minimální vůli má, a dokonce ji mít musí. Hřídel je totiž uložena v kluzných ložiscích a mezi ní a ložiskovou pánví (vnitřní stěna ložiska) je vrstvička oleje. Ta zajišťuje především mazání při rychlém otáčení hřídele (klidně i přes 150 tisíc otáček za minutu), chlazení a zároveň hřídel vystřeďuje. Je-li střed turbodmychadla nevyvážený, není ani mazání optimální, protože hřídelka v ložisku kmitá a může docházet k přímému kontaktu kov na kov. Při kontrole rukou by tedy měla mít nějakou malou vůli, ale neměla by cvakat.
Axiální vůle turba
Vůle může být i axiální, to znamená, že lze chytit sací vrtulku rukou a lehce ji zasunout/vysunout. Tato vůle musí být opravdu minimální, a to taková, že prakticky nejde poznat hmatem (většina výrobců uvádí hodnoty pod 0,1 mm) a je-li znatelná, značí to opotřebení axiálního ložiska. V pokročilejším stavu této závady hrozí, že dojde ke kontaktu lopatek s pouzdrem turba, což je nežádoucí.
Osekané lopatky
Ve chvíli, kdy lopatky nemají svůj původní tvar, je jasné, že se stalo něco nestandardního. Buď byly v kontaktu s obalem turba, nebo se do kompresorové části dostal nějaký cizí předmět. Může to být matička (to je většinou pro dmychadlové kolo konečná), ale třeba i kousek vzduchového filtru (proto je dobré ho včas měnit). Tak jako tak umí při těch šílených otáčkách, které turbodmychadla točí, udělat masivní paseku kdeco. Pokud jsou tedy čepelky osekané, je dobré to řešit. Ještě lepší je samozřejmě vyřešit i příčinu.
Jak poznat špatné turbo?
Zdroj médií: Depositphotos.